dnes má meniny Móric
zajtra Zdenka
22.9. 2018
  • Dobrý deň, chcem Vás touto cestou poprosiť o radu. Mám 8-ročného syna, ktorý navštevuje triedu pre intelektovo nadané deti. Po koncoročných retestoch mu pani psychologička určila miernu hyperaktivitu. Súhlasím s tým, že môj syn má niekedy problém so sústredenosťou, ale inak sa mi nejavil ako hyperaktívny. Chcem Vás však poprosiť, či by ste mi mohli poradiť dajaké cvičenia alebo praktické úlohy pre dieťa na tréning pozornosti a sústredenia, poprípade dajakú internetovú stránku, kde možno dačo praktické stiahnuť. Ďakujem.

  • Dobrý deň, dopočula som sa, že u detí, ktoré začnú skôr čítať, sa po čase môže objaviť dyslexia. Môj 3,5-ročný syn začína slabikovať a odpisuje slová v tlačenej podobe. Keď čítame rozprávky, vždy aspoň jedno slovo vo vete chce prečítať sám. Mám ho v tom podporovať alebo mu povedať, že má na to ešte čas? Ďakujem

  • Dobrý deň, chcela som sa opýtať na jednu otázku, čo sa týka dedičnosti...
    Ak mal niekto v rodine starých rodičov, čo mali problém s alkoholom, alebo aj strýkov a pod. je možné, aby sa to prejavilo, čo sa týka ich potomkov? Mám na mysli konkrétne vnuka... Ide totiž o jedného môjho známeho, jeho mama nemala s tým problém, ale chodila na súkromnú školu...
    Teda som sa chcela opýtať, či je možné, aby ten môj známy zdedil to, že môže mať aj on problém s alkoholom, alebo resp. či môžu mať jeho deti nejaké poruchy...
    Prosím, poraďte mi, veľmi mi na tom záleží...
    Vopred ďakujem.

  • Dobrý večer, mám 7-ročného syna, ktorý je prvák. Je veľmi šikovný, tvorivý a myslím, že aj dosť múdry na svoj vek, ale na druhej strane má problém so správaním. Vie byť úžasný, ale niekedy si neuvedomuje, aký dokáže byť neposlušný. Je veľmi roztržitý a nevie sa sústrediť. Čo je hlavný problém. Učiteľka v škole ho musí všemožne zamestnávať, aby obsedel. Väčšinu učiva z prvej triedy ovláda a možno sa nudí. Neexistujú pre neho žiadne pravidlá, nehlási sa, desiatuje cez hodiny, špára sa v nose - proste si neuvedomuje že sa to nemá, je roztržitý, častokrát ublíži ani nevie ako... Najhoršie je, že človek mu nemôže dohovoriť už bez toho, aby sa neurazil a stále mi neprízvukoval, že som zlá a neľúbim ho, vydiera ma rôznymi vecami - napr. rozbijem telefón, utečiem a iné... K manželovi si to nedovolí, ani vlastne k nikomu, len ku mne. Som zúfalá, nič naňho nezaberá. Azda len to nechať ho vynerváčiť sa a on sa potom príde ospravedlniť. Ale dlho tá jeho poslušnosť nevydrží. Viete mi poradiť nejakú poradňu v Piešťanoch? Ďakujem

  • Dobrý deň, mám 10-ročnú dcéru, ktorej výsledky v škole sa veľmi zhoršili. Pýtala som sa jej, či má nejaký problém, ale ona tvrdí, že nie. Môže to byť tým, že prechádzame ako rodina ťažkým finančným obdobím

  • Dobrý deň. Chcela by som sa opýtať, či užívanie Pyridoxinu v tehotenstve 2 tb. denne po dobu asi 2 posledných mesiacov (na odp. lekára), s malými prestávkami, môže spôsobovať terajšiu nespavosť a nervozitu synčeka. Má 7 týždňov a v podstate cez deň vôbec nespí, max. 2 hod., aj to len každý 2. - 3. deň. V noci však našťastie spí pekne. Už neviem, čo s tým mám robiť. Dnes som sa akurát dozvedela, že by to mohlo byť z Pyridoxinu. Čo sa s tým dá robiť? Ďakujem...

  • Dobrý deň. Bola by som nesmierne rada, keby ste mi zodpovedali na daný problém. Mám syna druháka, ktorý bol zaškolený načas, avšak je letné dieťa (19.8). V prvom ročníku som pobadala, že niekedy sa stávalo, že napísal niektoré slová vo vete spolu, písal mená malým, čiarky, dĺžne mu robili šarapatu v diktátoch. Nestavalo sa to často, ale raz za čas sa to stále akoby vracalo a pretrváva to až doteraz v diktátoch, opisoch a prepisoch. Teraz na polroka mal síce 1 zo sj, ale učiteľka upozorňovala, že diktáty nie sú v poriadku. Číta pekne, slová, slovné spojenia, aj v matematike nemá žiadne problémy. Z diktátikov máva prevažne 2, teraz už aj jednu 3. Aj syntézu a analýzu vie perfektne, vôbec s tým nemal problém. Učiteľka vyslovila podozrenie, že príčinou môže byť, že je najmladší v triede a môže byť ešte nezrelý a mal mať odklad. Testy však v MŠ vraj urobil bez problémov na plný počet a nič tam podozrivé nebolo (odpoveď jeho učiteľky zo škôlky). Na základe toho som nežiadala o odklad a uspokojila sa.
    Teraz ma to veľmi mrzí a mám vážne podozrenie na poruchu pravopisu. Chcem sa spýtať, čo by sa dalo robiť v danej problematike, ak by to psychológ po vyšetrení potvrdil. Dá sa niečím ovplyvniť proces vyzrievania, okrem normálneho, alebo aj nejakého špeciálneho učenia? Za pochopenie a odpoveď ďakujem.

  • Mňa by zaujímalo, aký význam má prenatálna diagnostika pre vývoj dieťaťa v prípade zistenia nejakej odchýlky. Ďakujem

  • Chcem navštíviť detského psychológa so svojím 7-ročným synom prvákom. Prosím Vás o kontakt na niekoho v Žiline.
    Syn sa bojí. Tento strach pretrváva približne odvtedy, ako začal navštevovať ZŠ. Bojí sa len v dome - nechce byť v izbe ani na chvíľu sám, ešte aj na WC potrebuje, aby sme boli pri ňom, lebo by bol schopný sa i pocikať, prípadne zadržať stolicu aj niekoľko dní. Zaujímavé je, že tento strach nemá stále - niekedy ako keby naň „zabudol“, kreslí si a len zrazu ho napadne, že sa bojí, niekedy dostane doslova „záchvat strachu“ - schúli sa do klbka až sa spotí. Hovoríme si, že to snáď prejde, ale najhoršie je, že teraz približne od Vianoc - sa začal na tento strach prebúdzať v noci - uteká zo svojej postele, zobudí aj nás, niekedy zaspí hneď, keď ho zoberieme k sebe a pritúlime, inokedy nie a nie znovu zaspať, potom sme ráno všetci nevyspaní a nervózni.
    Neviem, či môže mať toto nočné chodenie súvis s udalosťou, ktorú zažil v škole pred Vianocami - učiteľka ho poslala samého predpoludním zo školy do inej budovy (prechod cez hlavnú cestu) od školy vzdialenej cca 400 m na skúšku programu. Či sa mu nepodarilo nájsť vchod, prípadne otvoriť ťažké masívne dvere, si nevedel potom ani spomenúť. Pobehoval tam urevaný, nevedel ani súvislo povedať, kde má ísť a takéhoto ho objavila moja sestra, ktorá išla úplne náhodou okolo.
    Možno to nebol ten pravý moment, v škole sa mi dostalo vysvetlenia, že veď sa vlastne nič nestalo a ja vychovávam vraj nesamostatného človeka, keď nechodí do školy sám. Pani učiteľka sa cíti urazená, že som si vôbec dovolila niečo povedať a syna hodnotí ako premaznaného. Mám výhrady voči „praktikám“ dlhoročnej pani učiteľky: napr. nemá v šlabikári odo mňa podpísané koľkokrát učivo prečítal, tak dostane klepaňu s ukazovátkom po chrbte. Pritom nie je ani tak podstatné, či to vie správne čítať, len ten podpis. Všimla som si, že zamieňa písmená b a d. Nechcem to riešiť sama, bez rady odborníka, pretože bývame na dedine, kde nie je možný výber ďalšej neďalekej školy a nechcem vzťahy s učiteľkou ešte viac zhoršovať.

  • Dobrý deň, týmto si Vás dovoľujem požiadať o radu, odkedy je vhodné začať u detí s výučbou angličtiny. Syn má 3 roky, v škôlke majú možnosť prihlásiť sa na krúžok angličtiny, ale mne sa to vidí príliš skoro. Myslím, že nič nezmeškáme, ak začneme v neskoršom ročníku, v prípravke. Za odpoveď vopred ďakujem.