dnes má meniny Miloš
zajtra Timotej
23.1. 2019

Základom ľudskej stravy sú potraviny bohaté na sacharidy. Najbežnejším zdrojom sacharidov je pečivo (najrôznejšie druhy chleba, celozrnné a biele žemle a samozrejme aj pečivo sladké) a obilniny alebo cereálie. Z pečiva získava organizmus nie len energiu a sacharidy, ale ak je pečivo celozrnné, dodá telu taktiež vitamíny, predovšetkým skupiny B, ďalej A a E, niektoré minerálne látky a vlákninu. To isté platí o cereálnych a výrobkoch z nich vyrobených, ryži a cestovinách.

Letné obdobie je časom dovoleniek, cestovania, varenia a grilovania v prírode. Avšak so zvyšujúcou sa teplotou sa zvyšuje i aktivita rôznych baktérií, ktoré môžu pokaziť naše potraviny alebo použitím nesprávnych kulinárskych postupov si môžeme vytvárať nebezpečné chemické kontaminanty.

Ak sa rozhodnete pre prípravu pokrmov v prírode, napr. grilovaním, odporúčame vám nasledovné hygienické pravidlá na zníženie rizika a prípravu bezpečného pokrmu.









 Vysoký cholesterol a krvný tlak, nesprávne stravovacie návyky, nedostatok pohybu, stres či fajčenie sú faktory ovplyvňujúce vznik srdcovo-cievnych ochorení. Aj keď riziko rozvoja srdcovo-cievnych ochorení je vyššie v rodine, v ktorej sa ochorenie už vyskytuje, rozhodujúcim faktorom sú predovšetkým zložky životosprávy. Intervencia životného štýlu, uprednostnenie rastlinných tukov s obsahom nenasýtených mastných kyselín a aktívne ovplyvnenie rizikových faktorov, vedie jednoznačne k zníženiu výskytu srdcovo-cievnych ochorení. Ponúkame vám výber pokrmov, ktoré sú vhodné pri zvýšenej hladine cholesterolu v krvi.

Vysoký cholesterol a krvný tlak, nesprávne stravovacie návyky, nedostatok pohybu, stres či fajčenie sú faktory ovplyvňujúce vznik srdcovo-cievnych ochorení.
Aj keď riziko rozvoja srdcovo-cievnych ochorení je vyššie v rodine, v ktorej sa ochorenie už vyskytuje, rozhodujúcim faktorom sú predovšetkým zložky životosprávy.
Intervencia životného štýlu, uprednostnenie rastlinných tukov s obsahom nenasýtených mastných kyselín a aktívne ovplyvnenie rizikových
faktorov, vedie jednoznačne k zníženiu výskytu srdcovo-cievnych ochorení.
Ponúkame vám výber pokrmov, ktoré sú vhodné pri zvýšenej hladine cholesterolu v krvi.



Zeleninové jedlá

Vysoký cholesterol a krvný tlak, nesprávne stravovacie návyky, nedostatok pohybu, stres či fajčenie sú faktory ovplyvňujúce vznik srdcovo-cievnych ochorení.
Aj keď riziko rozvoja srdcovo-cievnych ochorení je vyššie v rodine, v ktorej sa ochorenie už vyskytuje, rozhodujúcim faktorom sú predovšetkým zložky životosprávy.
Intervencia životného štýlu, uprednostnenie rastlinných tukov s obsahom nenasýtených mastných kyselín a aktívne ovplyvnenie rizikových
faktorov, vedie jednoznačne k zníženiu výskytu srdcovo-cievnych ochorení.
Ponúkame vám výber pokrmov, ktoré sú vhodné pri zvýšenej hladine cholesterolu v krvi.



HYDINA, RYBY

Vysoký cholesterol a krvný tlak, nesprávne stravovacie návyky, nedostatok pohybu, stres či fajčenie sú faktory ovplyvňujúce vznik srdcovo-cievnych ochorení.
Aj keď riziko rozvoja srdcovo-cievnych ochorení je vyššie v rodine, v ktorej sa ochorenie už vyskytuje, rozhodujúcim faktorom sú predovšetkým zložky životosprávy.
Intervencia životného štýlu, uprednostnenie rastlinných tukov s obsahom nenasýtených mastných kyselín a aktívne ovplyvnenie rizikových
faktorov, vedie jednoznačne k zníženiu výskytu srdcovo-cievnych ochorení.
Ponúkame vám výber pokrmov, ktoré sú vhodné pri zvýšenej hladine cholesterolu v krvi.



CESTOVINY

Víťazný recept súťaže so "Zdravou 5"!

Slavomír Šuster, Prešov - Kuracie prsia na rozmaríne, zeleninový šalát s dressingom

Čo potrebujeme?

250 gramov kuracie prsia

1 čajová lyžička čerstvý rozmarín

2 polievkové lyžice natívny olej extra

1 strúčik cesnak

1 polievková lyžica citrónová/ limetková šťava

soľ

Príbeh Vianoc
vyberáme z vašich listov

Môj príbeh z Vianoc je akousi symbiózou receptu a klasickej rozprávky.

Moja malá trojročná princezná mi nadovšetko rada „pomáha!“ v kuchyni. Najradšej zo všetkého presypáva múku, krupicu či cukor z mojich nádobiek do jej maličkých hrnčekov, zalieva to vodou a „varí polievočku“.

Viete, že bez vlákniny je zdravé trávenie takmer nepredstaviteľné?



Viete, že ovos znižuje cholesterol, zmierňuje návaly tepla počas klimaktéria, účinne pomáha proti stresu či pri trávení?



Viete, že ovsená kaša bola pokrmom bojovníkov, ktorí ju jedávali pred bojovným ťažením už v 1. storočí n.l.?



...

Tieto i ďalšie múdrosti o tom najsprávnejšom, čo naše telo pre zdravie potrebuje, sa dozviete na podujatí druhého ročníka Zdravo a chutne.