dnes má meniny Terézia
zajtra Vladimíra
15.10. 2018

Vhodná úprava jedál je rovnako dôležitá ako výber tých správnych potravín a ingrediencií. A to najmä z hľadiska našej schopnosti rozpoznať, ktoré jedlo je menej alebo viac prospešné zdraviu. Ak chcete, aby si vaše jedlo udržalo čo najviac vitamínov a minerálnych látok, držte sa našich tipov na zdravú úpravu jedál, ktoré nájdete v nasledujúcich riadkoch:

Chystáte rodinnú oslavu? Nechajte sa inšpirovať receptmi na lahodné kokteily pre malých i veľkých!




Mätová limonáda

Typ: Osviežujúci nealkoholický kokteil



Potrebujeme:

2 dcl limetka-jablko-mäta džús Relax exotika

6 - 8 lístkov čerstvej mäty

1dcl sóda

limetka

4-5 kociek ľadu

Už v 70. rokoch bol zistený vzťah medzi niektorými chronickými ochoreniami a konzumáciou celozrnných cereálií. Štúdie preukázali pozitívny vplyv celozrnnej stravy s vysokým obsahom vlákniny na chronické ochorenia, predovšetkým ochorenia srdca a ciev a taktiež na prevenciu niektorých nádorových ochorení.

Dôležitou súčasťou obilnín a výrobkov z nich je aj lepok (už názov napovedá o jeho vlastnostiach, pri pečení cesta sa používa, pretože lepí). Pomáha udržať stálosť tvaru pečiva pri pečení. Pre ľudí trpiacich celiakiou (neznášanlivosť lepku) ale lepok predstavuje vážne zdravotné problémy. Okrem príznakov, ktoré zaregistrujeme na prvý pohľad, ako sú napríklad bolesti brucha, kŕče a nafukovanie, nízka telesná hmotnosť a ekzém, dochádza vplyvom lepku k poškodzovaniu črevnej sliznice a tvorbe zápalov.

Neočistené zrno z obilia obsahuje niekoľko obalových vrstiev, tzv. otrúb. Práve táto obalová vrstva je bohatá na vlákninu, obsahuje vitamíny skupiny B a minerálne látky. Ďalšou vrstvou je tzv. endosperm obsahujúci sacharidy, bielkoviny a tiež niektoré vitamíny skupiny B. Poslednou vrstvou je klíček, ktorý okrem už spomínaného obsahuje aj antioxidanty.

Základom ľudskej stravy sú potraviny bohaté na sacharidy. Najbežnejším zdrojom sacharidov je pečivo (najrôznejšie druhy chleba, celozrnné a biele žemle a samozrejme aj pečivo sladké) a obilniny alebo cereálie. Z pečiva získava organizmus nie len energiu a sacharidy, ale ak je pečivo celozrnné, dodá telu taktiež vitamíny, predovšetkým skupiny B, ďalej A a E, niektoré minerálne látky a vlákninu. To isté platí o cereálnych a výrobkoch z nich vyrobených, ryži a cestovinách.

Letné obdobie je časom dovoleniek, cestovania, varenia a grilovania v prírode. Avšak so zvyšujúcou sa teplotou sa zvyšuje i aktivita rôznych baktérií, ktoré môžu pokaziť naše potraviny alebo použitím nesprávnych kulinárskych postupov si môžeme vytvárať nebezpečné chemické kontaminanty.

Ak sa rozhodnete pre prípravu pokrmov v prírode, napr. grilovaním, odporúčame vám nasledovné hygienické pravidlá na zníženie rizika a prípravu bezpečného pokrmu.









 Vysoký cholesterol a krvný tlak, nesprávne stravovacie návyky, nedostatok pohybu, stres či fajčenie sú faktory ovplyvňujúce vznik srdcovo-cievnych ochorení. Aj keď riziko rozvoja srdcovo-cievnych ochorení je vyššie v rodine, v ktorej sa ochorenie už vyskytuje, rozhodujúcim faktorom sú predovšetkým zložky životosprávy. Intervencia životného štýlu, uprednostnenie rastlinných tukov s obsahom nenasýtených mastných kyselín a aktívne ovplyvnenie rizikových faktorov, vedie jednoznačne k zníženiu výskytu srdcovo-cievnych ochorení. Ponúkame vám výber pokrmov, ktoré sú vhodné pri zvýšenej hladine cholesterolu v krvi.

Vysoký cholesterol a krvný tlak, nesprávne stravovacie návyky, nedostatok pohybu, stres či fajčenie sú faktory ovplyvňujúce vznik srdcovo-cievnych ochorení.
Aj keď riziko rozvoja srdcovo-cievnych ochorení je vyššie v rodine, v ktorej sa ochorenie už vyskytuje, rozhodujúcim faktorom sú predovšetkým zložky životosprávy.
Intervencia životného štýlu, uprednostnenie rastlinných tukov s obsahom nenasýtených mastných kyselín a aktívne ovplyvnenie rizikových
faktorov, vedie jednoznačne k zníženiu výskytu srdcovo-cievnych ochorení.
Ponúkame vám výber pokrmov, ktoré sú vhodné pri zvýšenej hladine cholesterolu v krvi.



Zeleninové jedlá