dnes má meniny Sidónia
zajtra Ján
23.6. 2018

Priemerný človek trávi  80 až 95% svojho času v interiéry budov, či už ide o byt, kde žije, školu alebo úrad. Život vo vnútorných priestoroch môže mať na život a zdravie človeka mnoho negatívnych aspektov. Budovy sú postavené v úmysle poskytovať relatívne bezpečné a komfortné prostredie pre prácu a bývanie, v nohých prípadoch je ale tento cieľ nedosiahnuteľný. Mnoho ľudí cíti príznaky ochorenia.  Suchosť v hrdle, upchatý nos, suché oči, pocit zvierania v hrdle a nervozita bez zjavnej príčiny, to je každodenná realita mnohých z nás. Tieto zdravotné problémy vznikajúce v súvislosti s pobytom v budove, ktoré sa strácajú po jej opustení. Vedci tieto príznaky nazvali Syndróm chorých budov – Sick Building Syndrom alebo SBS. Čo spôsobuje tento fenomén a ako si s ním poradiť?

Pre podstatnú časť ľudstva z rozvojových krajín stále platí to, čo bolo bežné zhruba 3 generácie v našich končinách – ich strava je energeticky chudobná. Základom sú zložky rastlinného pôvodu, potraviny sú väčšinou lokálne a s vysokým obsahom mikroorganizmov. To sa ale netýka nášho stravovania, ktoré je naopak energeticky neprimerane bohaté. Prevažuje v ňom mäso, nasýtené tuky a prázdne sacharidy na úkor rastlinnej zložky. Strava je programovo zbavovaná prospešných mikroorganizmov a naopak, obsahuje veľa neprirodzených chemických súčastí.

Zástupcovia pacientskych organizácií predstavili Výzvu pre budúcu vládu. Chcú začať diskusiu o oblastiach, kde vidia potrebu zmeny. Ide o zrýchlenie správnej diagnostiky cez lepšie vzdelávanie, zabezpečenie rovnakého prístupu k liečbe a odstraňovanie byrokracie v sociálnych službách. 
 

Hippokrates hovorieval: ,,Nech jedlo je vašim liekom”. Súčasní odbroníci na výživu apelujú na konzumáciu vyváženej stravy, čo je najlepším liekom všetkých čias. Vhodne zvolené potraviny sú  prvým krokom k budovaniu imunitného systému, obzvlášť v zimnom období.

Ovocie a zelenina sú plnohodnotným zdrojom živín, ktoré si telo nevie samo vyprodukovať. Dennou konzumáciou piatich porcií ovocia a zeleniny, kde jednou z nich môže byť džús alebo pyré, poskytneme organizmu bohaté vitamíny a antioxidanty, ktoré sú nevyhnutné pre zdravú životosprávu[1]. Menej ako polovica opýtaných Slovákov (38,3%) dodržiava odporúčania expertov na konzumáciu ovocia dva až trikrát denne. Odporúčané štyri alebo päť porcií zeleniny konzumuje iba 5% respondentov[2].

Tak znie heslo tohtoročného Svetového dňa osteoporózy, ktorý si každoročne pripomíname 20. októbra. Od roku 1997 ho vyhlasuje Medzinárodná nadácia osteoporózy -  International Osteoporosis Foundation (IOF). Vďaka tomu sa verejnosť dozvedá viac o možnostiach prevencie, diagnostike a liečbe osteoporózy ako aj o ostatných metabolických ochoreniach kostí.
 

S príchodom chladného septembra sa väčšina ľudí často nemôže na prácu stopercentne sústrediť, ľahšie zabúdajú, utekajú myšlienkami od úloh a všetko im trvá dlhšie, než obvykle. Ako naštartovať mozog tak, aby opäť fungoval naplno?

Hoci sa zdá, že ide o značný problém a mnoho ľudí za ním hľadá niečo viac, často ide len o to, že mozog nedostáva tú správnu výživu a na chvíľu vypadol z tréningu, ľudovo povedané vypol. Je potrebné dodať mu energiu a vhodnými metódami ho naštartovať. Ak pociťujeme zhoršenie sústredenia sa a pamäte už dlhšiu dobu, venujme pozornosť nasledujúcim radám.

Výskumom Millward Braun sa preukázalo, že Slováci ešte stále konzumujú príliš málo ovocia a zeleniny. Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie je minimálna denná dávka ovocia a zeleniny 400 g, ktorú je najlepšie rozdeliť do piatich porcií[1]. Aby sa vám podarilo splniť tento denný limit, existujú jednoduché a rýchle spôsoby, vďaka ktorým si môžete nedostatok zeleniny a ovocia doplniť.

Svetový deň bez tabaku (World No Tobacco Day), bol vyhlásený na nedeľu 31. mája spolu s kampaňou ‘Ex-fajčiari sú nezastaviteľní’ , povzbudzuje fajčiarov k osobnej výzve a postupnému, udržateľnému kroku k zdravšiemu životnému štýlu bez cigarety.

Kliešte sú horúcou témou posledných týždňov a budeme o nich zrejme ešte čo to počuť. I keď vyzerajú na prvý pohľad neškodne, opak je pravdou. Ak sa na vás prisaje infikovaný kliešť, môže vám poriadne zavariť. Kliešte prenášajú viaceré ochorenia, no kliešťová encefalitída je jediná z nich, ktorá sa nedá liečiť. Dobrou správou ale je, že pred týmto ochorením môžete seba aj svoje deti účinne chrániť.