dnes má meniny Etela
zajtra Roman Romana
22.2. 2018

Ak chcete vedieť, či máte predispozíciu k obezite, dá sa to ľahko zistiť. Jedným z ukazovateľov je obvod pása. Ak zistíte, že ten váš je nad 80 cm u žien a nad 94 cm u mužov, treba niečo robiť! Žiaľ, Slovensko nezaostáva v obezite za napríklad Amerikou. V nedávno uskutočnenom výskume – projekt Monika – na 6867 ľuďoch sa zistilo, že obezitu má z nich 50,7%! Hoci sme našťastie napriek stúpajúcej hrozbe obezitnú Ameriku pri mladších kategóriách nedostihli, starší Slováci sú na tom horšie ako rovnako starí v USA!!!

Dehydratáciu spôsobuje nedostatok tekutín, prijímaných telom. Typickými dôsledkami sú potom únava, znížená schopnosť koncentrácie, bolesti hlavy, závraty a svalové kŕče. Naše telo nás takto upozorňuje na to, že trpí nedostatkom tekutín a že bunky v tele sú smädné. Zrkadlo nám neklame, na prvý pohľad v ňom vidíme matnú, zvädnutú pokožku, kruhy pod očami – je známe, že tieto typické príznaky nás tiež upozorňujú na to, že telo trpí nedostatkom tekutín. Na bezproblémové plnenie bežných životných funkcií je nevyhnutné, aby sme dopriali svojmu telu denne 2-3 litre tekutín.

„Keď máte dvadsať rokov, vaša tvár je taká, akou vás príroda obdarovala. Závisí ale len a len na vás, akú pokožku budete mať v päťdesiatich rokoch.“



Typ svojej pokožky nemôžeme zmeniť, ale jej stav vo veľkej miere závisí na starostlivosti, ktorú jej venujeme. Kľúčovým prvkom žiarivo krásnej pokožky je voda.

Diéta podľa krvnej skupiny nesľubuje len zníženie hmotnosti, ale aj zdravšie a odolnejšie telo. Vianoce dajú zabrať každému z nás a priznajme si, kto už len by sa dokázal držať v primeranej vzdialenosti od koláčov, koňaku, zákuskov, miešaných nápojov a majonézového šalátu. Ak ste aj tento rok hodovali vo veľkom štýle, výsledkom sú okrem preplneného žalúdka aj tesné nohavice a nafúknuté bruško.

Pred nedávnom sa v médiách objavila správa, že na základe štúdie, ktorá sa robila v Karolinska Institute v Štokholme, môže byť mlieko a mliečne výrobky rizikom pre vznik rakoviny prsníka, vaječníkov a prostaty. Liga proti rakovine SR sa obrátila na Medzinárodnú agentúru pre výskum rakoviny v Lyone, aby sa k tejto informácii vyjadril.

Chôdza je najprirodzenejšia forma pohybu a je to ten najjednoduchší spôsob, ako si udržať optimálnu telesnú hmotnosť a kondíciu. Už grécky lekár Hippokrates považoval chôdzu za „najlepší liek pre človeka" a jedno porekadlo dokonca hovorí: „Mám dvoch lekárov, je to moja pravá a ľavá noha." Štúdie ukazujú, že ľudia, ktorí pravidelne chodia pešo, sú menej chorí než tí, ktorí šetria každý krok.

Prvé pravidlo začína hneď pri nakupovaní. Vitamíny a bioaktívne látky sú veľmi citlivé na svetlo a teplo. Už pri troch dňoch skladovania stráca zelenina i ovocie vitamíny. V chladničke sa však tento proces odbúravania čiastočne spomaľuje.

V lete na nás viac než kedykoľvek inokedy číha nástraha v podobe črevných infekcií, ktorých hlavnou príčinou sú nakazené potraviny. Nečudujme sa, pretože vysoké teploty vytvárajú ideálne podmienky pre množenie baktérií. Najčastejším problémom spôsobeným skazenými potravinami je salmonelóza, za najrizikovejšie potraviny sú považované vajcia a výrobky z nich vrátane majonézy.

Neverte všetkému, čo ste počuli o jedle. K niekoľkým takým „pravdám“ sa vyjadrila aj Ing. Judita Kobzová.

Je v poriadku vynechať raňajky?
Ľudské telo podlieha dejom nazvaným biorytmy. Sú to fázy dňa (denný biorytmus) alebo ročné obdobia (ročný biorytmus), ktorými sa organizmus riadi, kedy je schopný vydávať viac energie a naopak, kedy potrebuje kľud. Ráno a doobeda je telo vo fáze aktivity, je schopné vydať veľa energie a výkonu. Preto je potrebné, aby mu bola dodaná energia vo forme raňajok. Ďalším dôvodom, prečo je dôležité raňajkovať, je to, že raňajkami štartujeme náš metabolizmus – naše „spaľovanie“. Vynechávanie raňajok môže s pribúdajúcim vekom viesť k spomaleniu metabolizmu a zvyšovaniu hmotnosti.

Na prírodných kúpaliskách

Nevstupujte do neznámej stojatej či tečúcej vody.
- Nevstupujte do vody, ktorá na vás pôsobí odpudivo.
- Rešpektujte značenia o zákaze kúpania a upozornenia v okolí vodnej plochy.
- Do hlbokej vody by sa mali odvážiť iba zdatní plavci a ani tí nikdy nie jednotlivo.
- Do vody vstupujte postupne a vyhýbajte sa prudkému ochladeniu organizmu.