dnes má meniny Iĺja Eliáš
zajtra Daniel
20.7. 2018

Počas Európskeho týždňa dojčenia, ktorý tento rok pripadá na 1. – 7. októbra 2012 zorganizujú poradkyne aj v slovenských mestách rozličné podujatia, do ktorých sa môžete zapojiť.

Chcete sa stravovať správne? Počítajte s nami na porcie:

S tlakom na odstavenie dieťaťa po určitom veku sa stretávajú mnohé mamičky v našej spoločnosti. Je to dôsledkom toho, že napriek tomu, že dojčenie už aj u nás považujeme za dôležité, pripisujeme jeho dôležitosť najmä obdobiu, keď je dieťa novorodencom prípadne do času, kým nezačína konzumovať aj inú tuhú stravu. Dlhodobé dojčenie sa u nás stále nepovažuje za normálne a dokonca často ani za vhodné. Napriek tomu, že opak je pravdou.

Zoznam poradkýň pri dojčení
Budeme sa snažiť, aby bol tento zoznam čo najaktuálnejší. Ak po telefonickom kontakte s niektorou poradkyňou zistíte, že už poradenstvo neposkytuje, alebo sú niektoré jej údaje neplatné, oznámte to, prosím, emailom: info@mamatata.sk. Obráťte sa na nás aj v prípade, že robíte poradenstvo, ale nie ste na tomto zozname uvedená.

Pri kontakte koža na kožu si bábätká telesnú teplotu udržiavajú lepšie, ako keď sú oblečené v zavinovačke v postieľke vedľa matky. Netreba sa preto báť, že by bábätku bolo zima. Kontakt koža na kožu má potom plynulo prejsť do spoločného pobytu matky a bábätka na izbe rooming-in bez separácie.

World Health Assembly - Svetové zdravotnícke zhromaždenie (WHA) prijalo v roku 1981 medzinárodný kódex, ktorý má za cieľ regulovať propagáciu a predaj umelých náhrad materského mlieka. Kódex nie je krajnosťou, naopak - predstavuje minimálne požiadavky na ochranu dojčenia.

Počas dojčenia musí mamička prijímať približne 500 kalórií denne naviac. Nový režim, starostlivosť o dieťatko však prináša i menej času na prípravu jedla. Majte teda po ruke ľahké, malé „jednohubky“ – pozor nie vo forme sladkostí a zemiačikov!, ale drobností s výživnou hodnotou! Stačí, ak sa Vám podarí zjesť za deň jedno teplé jedlo.

Prezrite si prehľad potrebných a naopak nevhodných potravín pre dojčiacu mamičku. Iste zistíte, že niektoré potraviny nájdete v oboch skupinách. Na každú mamičku i dieťatko niektoré potraviny vplývajú inak – preto je vhodné sledovať reakciu dieťatka na jednotlivé druhy výživy a v prípade potreby daný druh zo svojho jedálnička vyradiť.

Pre tvorbu materského mlieka je najdôležitejšia psychická i fyzická pohoda mamičky, pobyt na čerstvom vzduchu. Ak sa mlieko netvorí, treba si dopriať celodenný oddych na posteli – s bábätkom vedľa seba, vhodné potraviny a najmä dostatok tekutín.
 

- psychická väzba medzi matkou a dieťaťom

- optimálna výživa po výživovej aj po hygienickej stránke

- zlepšuje imunitu dieťaťa (prevencia infekčných ochorení)

- podporuje dlhodobé zdravie dieťaťa (prevencia alergií, obezity, diabetu apod.)

- posiluje zdravie matky ako duševné, tak aj telesné (prispieva k prevencii rakoviny pŕs a vaječníkov, pomáha návratu k hmotnosti pred otehotnením)

- mlieko je bezprostredne dostupné, má vždy správnu teplotu, nepokazí sa

- dojčenie je ekonomické a ekologické

Neexistuje cumlík (správne savička), ktorým by bolo možné imitovať sanie z pŕs. Tento fakt je väčšinou prehlušený intenzívnou reklamou výrobcov. Zhrnieme teda všetky námietky proti ich používaniu: