dnes má meniny Sidónia
zajtra Ján
23.6. 2017

Fetálny alkoholový syndróm (FAS) je najzávažnejšou poruchou spomedzi tzv. porúch fetálneho alkoholového spektra (FASD). FASD vznikajú u dieťaťa, ktorého matka požívala alkohol počas tehotenstva. Alkohol je teratogén, teda látka, ktorá negatívne ovplyvňuje celý vývin plodu a to najmä centrálnu nervovú sústavu, ale aj celkový vzrast, či dysmorfiu niektorých tvárových čŕt.

Začínať so „zdravou výživou“ v tehotenstve je, úprimne povedané, neskoro. Už v období pred počatím by mala byť strava dobre vyvážená. Budúca mamička by mala mať primeranú váhu a rozhodne by nemala fajčiť. To všetko platí aspoň tri mesiace pred plánovaným tehotenstvom. Vlastne, je to doporučenie všeobecné, ktorým by sme sa mali riadiť všetci a stále.

V tehotenstve (ale aj pred ním) doporučujú odborníci tieto výživové opatrenia:
1. dbať na dostatočný príjem potravín so zvýšeným obsahom kyseliny listovej, ktorá podporuje správny vývoj nervovej sústavy plodu (!! kyselina listová sa varom ničí; podľa teploty a doby varu až na polovicu uvádzanej dávky).

Výborným zdrojom sú surové potraviny:
orechy, slnečnicové a sezamové semená
bobuľové ovocie, napr. maliny, ostružiny, jahody, a tiež pomaranče
čerstvá zelenina, napr. hlávkový a ľadový šalát, zelený hrášok – zeleninu určenú skôr na varenie, ako je špenát, kapusta, karfiol, červená repa, brokolica, upravujeme, ak je možné, na pare

Už 22. júna sa priestory novootvoreného Roof Baru v OC Eurovea v
Bratislave premenia na dobročinný Ružový bazár. Návštevníci budú môcť
za symbolické ceny získať štýlové vintage kúsky svetových návrhárov, ktoré venovali na tento účel známe ženy slovenského biznisu aj showbiznisu. Súčasťou podujatia budú zároveň prednášky expertov na
témy prevencie a zdravia žien.


Môže byť konzumovanie geneticky modifikovaných plodín nebezpečné aj pre zdravie ľudí?

Nová štúdia o možných negatívnych dopadoch geneticky modifikovaných organizmov.


Poprední vedci Ruskej akadémie vied zistili pri pokusoch s potkanmi a geneticky modifikovanou sójou negatívne dopady tejto plodiny na zdravie testovaných zvierat.

Národný program podpory zdravia je celosvetovým programom, ktorý jednoznačne ukladá krajinám ozdravovať výživu občanov podľa svojich možností a potrieb. Zákonom ustanovený Národný program podpory zdravia u nás určuje:

znížiť denný príjem živočíšnych tukov, cholesterolu, živočíšnych bielkovín a sacharidov (cukrov)

zvýšiť príjem kvalitatívnych živín, ktoré sú obsiahnuté v potravinách v podobe vitamínov, vlákniny, rastlinných bielkovín, rastlinných tukov, minerálnych látok. Pre deti sú dôležité: železo, horčík, zinok, vápnik

Dodržať tieto ustanovenia, znamená začať obmedzovať bravčové a hovädzie mäso a výrobky z nich, vajcia, tučnú smotanu, tučné syry, soľ, korenie, koreninové zmesi, obmedziť kuchynskú prípravu vyprážaním na tuku, pečením na tuku a prípravu tradičných zápražiek na tuku.

Do jedálneho lístka treba v podstatne vyššej miere zaraďovať surové zeleninové šaláty, surové ovocie, zemiaky, zabudnuté obilniny, cestoviny, strukoviny (najmä sóju a výrobky z nej, sójové mlieko).

Určite ste už videli klasickú pyramídu zdravej výživy, ktorá má na vrchole mäso a v základni obilniny. V rozličných krajinách sa však používajú aj iné grafické znázornenia, ako by sme sa mali správne stravovať. V Číne je to pagoda, v Kanade dúha a vo Veľkej Británii tanier.

Niektoré potraviny zdraviu prospievajú a iné škodia... Predpoklad, že čo škodí, viac chutí, už dávno neplatí; stačí si predstaviť napríklad chutne pripravené zemiaky...



K ochráncom zdravia, ktorí by nemali chýbať v žiadnom jedálnom lístku, patrí:

hrášok
znižuje v krvi hladinu zlého cholesterolu (LDL), pomáha organizmu bojovať proti karcinogénnym látkam a je bohatý na rozpustnú vlákninu

Počet alergických ochorení za posledných 20 rokov stále narastá. Odhaduje sa, že v Európe zhruba 30% populácie trpí nejakým alergickým ochorením. Alergikov je viac v krajinách s vyššou životnou úrovňou. Dôvodom je zrejme odklon od prírody a prirodzeného spôsobu života (svedčí o tom aj vyššie percento alergií v mestách ako na dedine).

Budúce mamičky trpíte rannou nevoľnosťou? Odborníci z Oxfordu zistili, že tieto problémy súvisia s metabolizmom cukrov.

Zdravá žena s bezproblémovým priebehom tehotnosti môže väčšinou zotrvať vo svojej práci do 34. týždňa tehotnosti.