dnes má meniny Móric
zajtra Zdenka
22.9. 2018

Rôzne štúdie ukázal, že ženy, ktoré prevádzajú počas tehotenstva cvičenia na posilnenie svalov panvového dna, majú tieto svaly silnejšie aj v období po pôrode a bývajú menej často postihnuté únikom moču a črevných plynov a poklesom močového mechúra, maternice a konečníka. Ponúkame vám niekoľko preventívnych cvičení počas tehotenstva.

Maximálna kontrakcia
Ľahnite si na chrbát, pokrčte kolená a stiahnite svaly panvového dna, ako by ste chcela zadržať moč a črevné plyny. Potom pomaly vydychujte ústami a zaťahujte brucho.

Vydržte v kontrakcii päť sekúnd. Uvoľnite svaly panvového dna a svalstvo brucha. K nádychu dôjde automaticky. Cvičte tri série po maximálne desiatich kontrakciách, medzi kontrakciami si desať sekúnd oddýchnite a po ukončení série minútu odpočívajte. Snažte sa uvoľniť všetky ostatné svaly, obzvlášť sedacie svaly a vnútornej strany stehien, ktoré by mohli prácu svalstva panvového dna kompenzovať. Cvičte jedenkrát denne, tri dni v týždni, pokiaľ netrpíte únikom moču a plynov, prípadne raz až dvakrát denne, päť dní v týždni, pokiaľ vás tieto príznaky trápia.

Už od prvých mesiacov tehotenstva si všimnete, že dýchate rýchlejšie a že častejšie nemôžete chytiť dych. Je to preto, že na začiatku tehotenstva sa zvyšuje objem krvi vo vašom „krvnom riečišti“, aby bolo možné uspokojiť zvýšené nároky na kyslík, ktoré má maternica a dieťatko. Srdce bije rýchlejšie, aby zvládlo zvýšený objem krvi, teda aj dýchanie je rýchlejšie.

Je veľmi dôležité správne dýchať počas tehotenstva – veď musíte dýchať za dvoch. Pokiaľ však chceme správne dýchať, musíme porozumieť mechanizmu normálneho dýchania, pri ktorom sa striedajú dve fázy: nádych a výdych.

Pri nádychu nám pomáha bránica („dýchací sval“), ktorá sa stiahne, poklesne a nechá do pľúc prúdiť vzduch.

K výdychu dochádza, keď sa bránica uvoľní a obsah brušnej dutiny sa vráti na svoje miesto. V tej chvíli vzduch pasívne prúdi von. Na rozdiel od tradičných dychových cvičení, pri ktorých sa najprv aktívne nadychujeme a potom pasívne vydychujeme, dychové cvičenia v období tehotenstva zahajujeme aktívnym výdychom – zapojíme brušné svaly, ktoré vytlačí vzduch z pľúc. Tieto cvičenia napomáhajú udržovať brušné svaly vo forme, a tak ich pripraviť na pôrod.

Brušné dýchanie

Snažte sa pokiaľ to je možné vyhýbať dlhému nehybnému státiu. Pokiaľ už túto pozíciu musíte zaujať, hoci keď stojíte v rade v banke alebo v obchode, narovnajte sa, stiahnite ramená dozadu, hlavu držte rovno a bradu v horizontálnej polohe.

(graviditas extrauterina, GEU)

Ak sa zastaví transport oplodneného vajíčka vajíčkovodom, vzniká mimomaternicové tehotenstvo. Oplodnené vajíčko sa zahniezdi na mieste, kde zastalo. Najčastejšou príčinou býva znepriechodnenie vajíčkovodu zrastami po zápaloch alebo endometrióze.

- reakcia na príspevok pani Moniky

Ahoj Monika,
zvyknem si občas čítať príspevky mamičiek, ale zatiaľ som na žiadny nereagovala. Tvoj ma však nejako "nakopol" napísať svoje pocity z posledných dní.

Som v 36. tt a tiež som chodila ešte do minulého týždňa k pani doktorke Radmile Sladičekovej. Plne sa s Tebou stotožňujem s pocitom, mať ju pri pôrode. Je to výborná doktorka, starostlivá a taká "človečenská". Ja som sa na každú poradňu s ňou tešila...

Tehotenstvo nespôsobuje v organizme ženy len telesné, ale aj psychické zmeny. U každej budúcej mamičky sú na rôznom stupni a ich intenzita závisí aj od jej osobnosti a podpory okolia.



Na psychiku vplýva náhly prírastok hmotnosti, žalúdočné ťažkosti, pokles chuti do jedla alebo prejedanie sa či nespavosť. Neistota zo svojho nového stavu, pozorovanie sa a obavy, či je všetko v poriadku. To všetko sa strieda s obrovskou radosťou, tešením sa na príchod vlastného dieťaťa. Najmä, keď pocíti jeho prvého pohyby.

Keď sa mladá žena dozvie, že čaká svoje prvé bábätko, popri pocite šťastia má často aj trochu strach: Čo so sebou prinesú mesiace spolužitia s tým malým tvorčekom? Mamičky a babičky tehotných žien sa v prvom rade starajú o to, aké bude mať nový prírastok do rodiny meno, a už radia, ako je najlepšie dávať ho spať.

...pred inkontinenciou

Cviky určené na posilňovanie panvového dna sú doporučované počas tehotenstva väčšine mamičiek. Silné svaly nielenže môžu pomáhať pri pôrode, ale podľa zistení vedcov z Nórskej univerzity vedy a techniky chránia tiež pred problémami s udržaním moču. Svaly panvového dna majú dôležitú funkciu pri sťahovaní vagíny, vaginálneho vchodu a análneho otvoru, zároveň sú dôležité preto, aby v panvovej oblasti bolo všetko „na svojom mieste“. Táto funkcia je dôležitá najmä počas tehotenstva, kedy rastúca maternica vyvíja na vnútorné orgány tlak.

Od roku 2000 sa presunula najvyššia plodnosť z vekovej skupiny 20-24 ročných do vekovej skupiny 25-29 ročných žien. Súvisí to s odkladom pôrodov mladších žien do vyššieho veku. Posun úrovne plodnosti žien do vyššieho veku potvrdzuje aj nárast priemerného veku žien pri pôrode...

... a ich riziká


Antibiotiká:

Za najbezpečnejšie sa považujú betalaktámové antibiotiká, ktorým vo väčšine prípadov dávame prednosť. Patria sem Penicilínové antibiotiká a ich deriváty alebo Cefalosporíny.