dnes má meniny Bibiána
zajtra Oldrich
2.12. 2020

Je potrebné uvedomiť si, že príčinou problémov je neodstránený alebo nedostatočne odstránený povlak so zubov a ďasien. Spolu s podporou miestnych faktorov v dutine ústnej počas tehotenstva sú vytvorené vhodné podmienky ako pre vznik zubného kazu, tak zápalu ďasien.
Zabrániť ich vzniku je možné len dostatočnou hygienou ústnej dutiny a preventívnym používaním prostriedkov lokálnej fluoridácie.

Stomatologické ošetrenie v tehotenstve nie je nemožné, ale má svoje špecifiká (s ohľadom na vývoj plodu). Najvýhodnejšie je ošetrovanie počas druhého trimestra. Počas celej dĺžky tehotenstva je obmedzené použitie röntgenového vyšetrenia a liečba antibiotikami. Pri ošetrení je nutné podchytiť všetky kazy.

Názor, že tehotenstvo je zodpovedné za zvýšený výskyt zubného kazu a za vznik tehotenskej gingivitídy (zápalu ďasien) je chybný.


Hlavnú úlohu pri vzniku zubného kazu a ochorení parodontu hrá mikrobiálny povlak – plak, ktorý vzniká zhromažďovaním veľkého počtu mikroorganizmov a ich produktov na povrchu zubných tkanív.

Pre vznik zubného kazu je dôležitá schopnosť mikroorganizmov tvoriť pri metabolizme cukrov organické kyseliny, ktoré na vnímavom povrchu zubu vyvolávajú demineralizáciu.

Rôzne štúdie ukázal, že ženy, ktoré prevádzajú počas tehotenstva cvičenia na posilnenie svalov panvového dna, majú tieto svaly silnejšie aj v období po pôrode a bývajú menej často postihnuté únikom moču a črevných plynov a poklesom močového mechúra, maternice a konečníka. Ponúkame vám niekoľko preventívnych cvičení počas tehotenstva.

Maximálna kontrakcia
Ľahnite si na chrbát, pokrčte kolená a stiahnite svaly panvového dna, ako by ste chcela zadržať moč a črevné plyny. Potom pomaly vydychujte ústami a zaťahujte brucho.

Vydržte v kontrakcii päť sekúnd. Uvoľnite svaly panvového dna a svalstvo brucha. K nádychu dôjde automaticky. Cvičte tri série po maximálne desiatich kontrakciách, medzi kontrakciami si desať sekúnd oddýchnite a po ukončení série minútu odpočívajte. Snažte sa uvoľniť všetky ostatné svaly, obzvlášť sedacie svaly a vnútornej strany stehien, ktoré by mohli prácu svalstva panvového dna kompenzovať. Cvičte jedenkrát denne, tri dni v týždni, pokiaľ netrpíte únikom moču a plynov, prípadne raz až dvakrát denne, päť dní v týždni, pokiaľ vás tieto príznaky trápia.

Už od prvých mesiacov tehotenstva si všimnete, že dýchate rýchlejšie a že častejšie nemôžete chytiť dych. Je to preto, že na začiatku tehotenstva sa zvyšuje objem krvi vo vašom „krvnom riečišti“, aby bolo možné uspokojiť zvýšené nároky na kyslík, ktoré má maternica a dieťatko. Srdce bije rýchlejšie, aby zvládlo zvýšený objem krvi, teda aj dýchanie je rýchlejšie.

Je veľmi dôležité správne dýchať počas tehotenstva – veď musíte dýchať za dvoch. Pokiaľ však chceme správne dýchať, musíme porozumieť mechanizmu normálneho dýchania, pri ktorom sa striedajú dve fázy: nádych a výdych.

Pri nádychu nám pomáha bránica („dýchací sval“), ktorá sa stiahne, poklesne a nechá do pľúc prúdiť vzduch.

K výdychu dochádza, keď sa bránica uvoľní a obsah brušnej dutiny sa vráti na svoje miesto. V tej chvíli vzduch pasívne prúdi von. Na rozdiel od tradičných dychových cvičení, pri ktorých sa najprv aktívne nadychujeme a potom pasívne vydychujeme, dychové cvičenia v období tehotenstva zahajujeme aktívnym výdychom – zapojíme brušné svaly, ktoré vytlačí vzduch z pľúc. Tieto cvičenia napomáhajú udržovať brušné svaly vo forme, a tak ich pripraviť na pôrod.

Brušné dýchanie

Snažte sa pokiaľ to je možné vyhýbať dlhému nehybnému státiu. Pokiaľ už túto pozíciu musíte zaujať, hoci keď stojíte v rade v banke alebo v obchode, narovnajte sa, stiahnite ramená dozadu, hlavu držte rovno a bradu v horizontálnej polohe.

(graviditas extrauterina, GEU)

Ak sa zastaví transport oplodneného vajíčka vajíčkovodom, vzniká mimomaternicové tehotenstvo. Oplodnené vajíčko sa zahniezdi na mieste, kde zastalo. Najčastejšou príčinou býva znepriechodnenie vajíčkovodu zrastami po zápaloch alebo endometrióze.

Tehotenstvo nespôsobuje v organizme ženy len telesné, ale aj psychické zmeny. U každej budúcej mamičky sú na rôznom stupni a ich intenzita závisí aj od jej osobnosti a podpory okolia.



Na psychiku vplýva náhly prírastok hmotnosti, žalúdočné ťažkosti, pokles chuti do jedla alebo prejedanie sa či nespavosť. Neistota zo svojho nového stavu, pozorovanie sa a obavy, či je všetko v poriadku. To všetko sa strieda s obrovskou radosťou, tešením sa na príchod vlastného dieťaťa. Najmä, keď pocíti jeho prvého pohyby.