dnes má meniny Tadeáš Olívia
zajtra Adriána
25.6. 2018

Kolektív špecialistov na výživu predstavil štúdiu, ktorá rozoberá príčiny detskej obezity na Slovensku. Do prieskumu, ktorý prebieha od roku 2007 na pôde Lekárskej fakulty Univerzity Komenského v spolupráci s Detskou fakultnou nemocnicou s poliklinikou v Bratislave, sa zapojilo takmer 6 000 školákov z celej republiky. Medzi najzávažnejšie nedostatky patrí vynechávanie dopoludňajšieho jedla, konzumácia nekompletných obedov, nedostatočný príjem ovocia, zeleniny a mliečnych výrobkov, a to najmä pri starších vekových skupinách detí. Napríklad 37,7 percenta detí vynecháva raňajky.

Pitný režim je dôležitý po celý rok, ale vzhľadom na vyššie teploty a zvýšenú telesnú aktivitu je potrebné pravidelnému príjmu tekutín venovať počas leta mimoriadnu pozornosť. Dôležité je uvedomiť si, že deti sú mimoriadne zraniteľnou skupinou pokiaľ ide o nedostatok tekutín.

Stravovanie počas prázdnin by malo spĺňať všetky základné zásady zdravého stravovania ako po celý rok. Odlišnosti sú dané jednak zvýšenou telesnou aktivitou – deťom možno zvýšiť energetický príjem adekvátne k výdaju, a jednak sezónnosťou – leto je obdobím dozrievania a dostatku širokého sortimentu ovocia a zeleniny, najmä domácich druhov, čo by sa malo odraziť aj v jedálnom lístku detí. Počas prázdnin deti nemusia ráno skoro vstávať, preto treba tento čas využiť na návyk pravidelného výdatného raňajkovania ako základu celodennej aktivity.

Mrkvová omáčka

200 g mrkvy

1 PL olivového oleja vhodného pre teplú kuchyňu napríklad Bertolli Olio di Oliva Classico

100 ml nízkotučného mlieka

1 PL hladkej múky

soľ
citrónová šťava

Mrkvu očistíme, umyjeme a pokrájame na malé kocky. Krátko(3 minúty) opražíme na olivovom oleji, zalejeme vodou, mierne osolíme a varíme do mäkka. Potom mrkvu aj s vývarom rozmixujeme a zahustíme rozmiešanou múkou v nízkotučnom mlieku. Za stáleho miešania varíme do zhustnutia, asi 15 minút. Do hotového pridáme pár kvapiek šťavy z čerstvého citróna.

Dnes už málokoho nalákate na chutné jedlo, ak nebude zdravé. Rovnako môžete očakávať sklamanie, ak niekomu ponúknete zdravé jedlo, ktoré však bude bez chuti. Strava by mala byť dobrá a zároveň zdravá. Práve to bolo cieľom súťaže, ktorú na webovej stránke www.zdrava5.sk pripravila spoločnosť Ahold Retail Slovakia, prevádzkovateľ obchodných sietí Hypernova a Albert.

Súťaž o najzdravší originálny recept sa konala v rámci dlhodobého projektu Zdravá Päťka, ktorý sa zameriava na budovanie správnych stravovacích návykov detí.

Vitamín A

- denná dávka (cca 600 µg ) = väčšia miska mrkvového šalátu + 1 vajíčko

O zdravé stravovanie dieťaťa sa usiluje väčšina rodičov. Od dojčenia až po plnohodnotnú pestrú stravu dospelého jedinca je však dlhá cesta, na ktorej môžu nechtiac urobiť aj chyby. Výchovou formujeme nie len osobnosť dieťaťa, ale aj jeho životný štýl a postoj k jedlu. Už od útleho detstva preto fixujeme správne hygienické a výživové návyky.



Výživa detí má svoje špecifiká. Nie je to len menšia porcia dospelého človeka. Vyplýva to z faktu, že organizmus dieťaťa sa vyvíja fyzicky aj psychicky. Na tento búrlivý vývoj potrebuje mať k dispozícii kvalitné stavebné látky a primeranú energiu.

Čokoláda určite nie je slabosťou detí, ale aj iných členov domácností, hlavne ženského pohlavia, však , čo si už budeme hovoriť... Viacero štúdií však dokazuje, že to s čokoládou nie je až také zlé.