dnes má meniny Drahomír
zajtra Bohuslav
16.7. 2018

- z hľadiska potravinovej alergie a jej prevencie
 

Informácií na obaloch je pomerne veľa. Základné pravidlá pre to, čo na obaloch uvádzať, stanovuje zákon. Ten napríklad detailne určuje spôsob označenia množstva potraviny, spôsob uvádzania dátumu minimálnej trvanlivosti, údaje o spôsobe použitia potraviny, o jej zložení, o prídavných látkach, o geneticky modifikovaných surovinách použitých vo výrobku či údaje o látkach určených na aromatizovanie potravín atď. Nasledujúca ilustračná tabuľka znázorňuje výživové hodnoty v 100 g rastlinného tuku.

To, že pre svoj život potrebujeme energiu, to je fakt, rovnako ako to, že túto energiu získavame zo živín prostredníctvom jedla. Najrýchlejším využiteľným zdrojom energie sú pre ľudský organizmus sacharidy a dodávanie energie je taktiež ich hlavnou funkciu. V stravovaní by preto mali tvoriť asi 55 percent z celkovej prijatej energie. Sacharidy sú neoddeliteľnou súčasťou detskej výživy a ich príjem by nemal byť zásadne obmedzovaný, bez dostatočného príjmu sacharidov by totiž detský organizmus nemal dostatok energie nie len na fyzické aktivity, ale ani na správny rast a vývoj.

Pečivo alebo cereálie by mali byť súčasťou každého denného jedla, a preto sú v potravinových pyramídach umiestňované úplne dolu. Tiež ale záleží na celkovom množstve, ktoré dieťa zje. Môže sa totiž stať, že napríklad k obedu skonzumuje množstvo ryže zodpovedajúce dvom porciám, niektoré z predchádzajúcich či nasledujúcich jedál bude obsahovať sacharidov menej. Môže to byť napríklad desiata zložená iba z jogurtu a ovocia alebo syra a zeleniny, alebo večera, ku ktorej nebudú ako príloha servírované cestoviny alebo pečivo, ale zemiaky či výdatný zeleninový šalát. Všeobecne ale platí, že viac sacharidov by sme mali skonzumovať doobeda, keď si s nimi naše telo dokáže lepšie poradiť.

Prístup k jedlu u malých detí ovplyvňuje nielen ich vlastná potreba získať dostatočné množstvo energie pre rast, ale vo vyššom veku aj snaha presadzovať sa v rodine a najbližšom okolí. Je to úplne bežný a prirodzený prejav vývoja dieťaťa, ktorý však môže rodinu vystrašiť, prípadne vyviesť z rovnováhy. Mnohí rodičia v snahe dieťaťu dopriať a nevychovávať ho násilím často rezignujú a môže sa stať, že dieťa postupne vyselektuje väčšinu potravín. To, že dieťa konzumuje v desiatich rokoch iba niektoré druhy potravín, tiež nie je výnimkou.
Kde sa stala chyba?

Je naozaj ťažké naučiť deti jesť mnohé potraviny a ešte ťažšie naučiť ich jesť ich s chuťou. Aj v rannom veku majú ale deti právo na to, aby im niečo nechutilo. Ak dieťa odmietne potravinu raz – nevadí. Určite sa ale nevzdávajte a skúšajte mu ju dať ešte niekoľko krát. Pokiaľ však dieťa odmieta niektorý druh jedla systematicky, zmierte sa s tým. Ani dospelí predsa nejedia všetko.

Pokiaľ v rodine nastane situácia, že dieťa nechce jesť, rodičia by mali hlavne zachovať pokoj a nadhľad. Uvedomiť si, že deti sú pri výbere jedál skôr konzervatívne, nemajú radi nové veci a kým prídu na chuť novému jedlu, potrebujú ho ochutnať aspoň desať krát! Nátlak, vyhrážanie alebo dokonca fyzické násilie tiež nepomôžu, skôr naopak – dieťa má jedlo spojené s nepríjemnými zážitkami, čo situáciu zhoršuje. Základnou podmienkou, pokiaľ dieťa odmieta jesť, je trpezlivosť. Rodičia by sa mali vyhnúť niektorým síce zaužívaným, ale chybným postupom. Nie je dobré:

Aj z vašej detskej izby sa často ozýva „Mama, mne to nechutí, ja to nechcem“? Ako si v tejto situácii poradiť? Prinášame vám niekoľko rád, ktoré vám môžu pomôcť.

Je dôležité uvedomiť si, že musíte ísť deťom príkladom. Keď neuvidia u vás, že denne jete ovocie a zeleninu, nebudú to robiť ani oni. Učme deti zdravému spôsobu života vlastným príkladom.

Nezdôrazňujte deťom, že ovocie a zeleninu musíme jesť, pretože sú zdravé. Naučme deti vnímať ovocie a zeleninu ako samozrejmú súčasť ich stravy.

Symbolom Zdravej 5 sa stal Päťkáčik

Zdravá 5 pokračuje v komunikácii s deťmi, rodičmi a školami. Nový web s aktuálnymi informáciami o detskej výžive a zdravom životnom štýle obsahuje aj animácie, hry a súťaže. Web je určený nielen ďeťom, ale aj rodičom, pedagógom, školám a médiám. Okrem novej webovej tváre nechýba ani nový symbol Zdravej 5 – animované logo v podobe srdiečka s listom, ktoré deti prostredníctvom on-line súťaže „Daruj meno a vyhraj“ pomenovali „Päťkáčik“. Do súťaže sa zapojilo 21 základných škôl, 54 tried a 304 žiakov z celého Slovenska.

V SR sa konzumuje ešte stále príliš málo potravín, ktoré majú preukázateľne pozitívny vplyv na zdravieViac ako 400 odborníkov z 84 krajín diskutovalo na medzinárodnej konferencii dňa 9. – 11. júna v Žiline na tému funkčné potraviny. Ich konzumácia má vedecky dokázaný kladný účinok na zdravie v zmysle skvalitnenia či predĺženia ľudského života. Funkčnosť týchto potravín je preverená a potvrdená aj novými vedeckými štúdiami, ktoré boli prezentované na žilinskej konferencii. Pridaním funkčných potravín do jedálnička sa môže napríklad znížiť riziko civilizačných chorôb a priaznivý vplyv na život sa pozoruje vo všetkých vekových skupinách – od detí až po seniorov.