dnes má meniny Drahomír
zajtra Bohuslav
16.7. 2018

Hlavnými zložkami potravy sú cukry (sacharidy), tuky (lipidy) a bielkoviny (proteíny).

Tuky tvoria rozsiahlu skupinu prírodných látok, ktoré sú významným zdrojom energie (dodávajú dvakrát viac energie ako bielkoviny a cukry), tvoria energetickú rezervu v organizme, kompenzujú zvýšené nároky organizmu v období vývinu a rastu.

Pravidelne každé ráno raňajkuje len 65 percent detí. Tretina z nich však nejedáva zeleninu ani ovocie, najradšej majú müsli s mliekom alebo chlieb a pečivo so šunkou či syrom. Vyplýva to z dotazníka Zdravej 5, do ktorého sa zapojilo 5 444 detí.
Takmer polovica Slovákov má nadmernú hmotnosť. Lekári upozorňujú, že v dôsledku zlých stravovacích návykov a nesprávnej životosprávy neúmerne stúpa najmä počet obéznych detí.

Napriek nedostatku času a zaneprázdnenosti by si rodičia mali nájsť čas na svoje deti a spoločné stravovanie. Nestravujte sa „úsporne a rýchlo“ a nedávajte tento príklad aj deťom. Snažte sa stravovať aspoň raz za deň spolu, v pokoji, všetci za stolom, bez odchádzania od taniera a odbiehania od stola.

Áno - môžu znížiť riziko ekzémov! Ak malé deti konzumujú akýkoľvek druh rýb, riziko ochorenia kože sa u nich zníži o 25 percent v porovnaní s deťmi, ktoré ryby nikdy nejedli.

Cieľom celoslovenského prieskumu je zmapovať niektoré stravovacie zvyklosti a preferencie detí v školskom veku. Dotazníkový prieskum iniciuje v rámci zodpovedného podnikania, a v spolupráci s odbornou garantkou MUDr. Alžbetou Béderovou z Regionálneho úradu verejného zdravotníctva v Bratislave, spoločnosť Ahold.

Najzdravšou náhradou repného cukru a sladkostí je čerstvé ovocie, v ktorom je obsiahnutý ovocný cukor, fruktóza, v hrozne glukóza. Zaženie chuť na sladké a nemá pre detské telo také škodlivé účinky. V čerstvom ovocí je veľa vitamínov, ktoré deťom prospievajú.

Na prisladenie jedál a dezertov môžeme použiť ovocné šťavy, napr. hroznovú, jablkovú, ananásovú v čerstvom stave alebo ako mrazené koncentráty.

Vhodné je aj sušené ovocie, napr. hrozienka, datle, figy, ananás, mango.

Ako ďalší ekvivalent cukru sa môžu použiť prírodné melasové sirupy, z ktorých u nás je najznámejší javorový sirup, ale aj ryžový, jačmenný, jačmenno-kukuričný alebo datlový.

Ak už naozaj chceme použiť cukor napríklad pri pečení, siahnime radšej po hnedom cukre, ktorý obsahuje aj určité živiny ako napríklad železo, fosfor, vápnik, selén a sodík, vitamíny skupiny B. Hnedý cukor sa vyrába zmiešaním melasového sirupu s purifikovaným (očisteným) cukrom.

Veľa mamičiek používa ako náhradu cukru včelí med, na ktorý si však treba dať pozor, lebo môže byt silným alergénom a je veľmi agresívny na zubnú sklovinu. O jeho zavedení do stravy sa treba poradiť s pediatrom.

Mnohé z jedál, ktoré deti pravidelne dostávajú, sú sladké a plné tuku. Veľké množstvo energie tak deti získavajú z jednoduchých sacharidov, ktoré nie
sú správnym zdrojom energie!

Deti by sa mali vyhýbať veľkému množstvu vyprážaných jedál a jedál bohatých na skryté tuky, nie však zdravým tukom. Sladké plnky, keksíky a čokolády obsahujú okrem cukru aj veľa tukov. Aj keď rýchlo rastúce deti spália viac energie ako dospelí, tuky by nemali tvoriť viac ako 35% ich stravy.

Pitný režim - to nie je len zásobovanie nášho organizmu dostatočným množstvom tekutín. Je to súčasť zdravia a životného štýlu. Viaceré štúdie preukazujú, že optimálny pitný režim vedie k vysokej výkonnosti, zachovaniu zdravia, a je nevyhnutnou súčasťou zdravej životosprávy. Dôležité je nielen primerane piť, ale aj zvoliť si vhodný nápoj.

V popredí moderného pohľadu na výživu detí je dnes viac aspekt zaistenia kvality. Spoznali sme nedostatky v množstve oblastí, ktoré začínajú v detstve, ale prejavujú sa až za niekoľko rokov - ochorenia: arterioskleróza, obezita, osteoporóza a ďalšie.