dnes má meniny Vladimíra
zajtra Hedviga
16.10. 2018

A prišla k nám jeseň. Ako správne nakŕmiť dieťatko v tomto ročnom období? Ktoré plody jesene môžeme dať na tanier našim najmenším? Zopakujme si to!
 

Prázdniny sú aj obdobím rodinných dovoleniek a cestovania. Bolo by vhodné, keby sa spájali s upevnením zdravia a posilnením imunity. Cestovanie však môže prinášať so sebou aj rôzne zdravotné riziká. Čoraz populárnejšie je cestovanie do krajín tropického a subtropického pásma, pričom spravidla ide o krajiny s vysokým rizikom vzniku črevných infekcií v dôsledku kontaminovaného jedla alebo vody.

Výživa predstavuje základný exogénny faktor podmieňujúci rast a vývoj detí. Organizmus dieťaťa je mimoriadne citlivý na všetky nedostatky vo výžive. V odbornej literatúre pribúda čoraz viac údajov o náraste obezity v rozvinutých krajinách, a to už v detskom veku. Rovnako je známe, že asi 80% obéznych detí zostáva obéznymi aj v dospelosti.

Neoddeliteľnou súčasťou zdravej výživy detí a dospelých je správny pitný režim. Zatiaľ čo dospelým sa odporúča vypiť 2,5 - 3 litre tekutín denne, pre deti, najmä pre tie malé, by to bolo príliš. Množstvo tekutín odporúčané deťom závisí od veku a od hmotnosti dieťaťa. Koľko tekutín má vaše dieťa v priebehu dňa vypiť, môžete zistiť podľa tabuľky odporučeného príjmu tekutín a nižšie uvedeného príkladu.

Deti majú zvýšenú potrebu energie a všetkých živín, množstvo a kvalita ich stravy musí preto zodpovedať meniacim sa potrebám vyvíjajúceho sa organizmu.

Veľkej noci zvyčajne predchádzal dlhý čas príprav spojený s pôstom. Pôst sa nevzťahoval len na jedlo, ale na celý spôsob života. Prestali tanečné zábavy, spoločenské večierky. V čase pôstu sa často mastilo len rastlinným olejom, menej už maslom. Strava bola veľmi jednoduchá a skladala sa z rôznych múčnych jedál, kaší, zemiakov, strukovín, sušeného ovocia. Varili sa jednoduché polievky a omáčky, veľmi sa využívala kvasená kapusta, ktorá sa jedávala aj surová s krajcom suchého chleba z dnešného pohľadu ideálna kombinácia pre zdravú výživu a redukčnú diétu) - nielen ako desiata či olovrant, ale aj ako hlavné jedlo.

Dospelým sa odporúčalo celkovo obmedzovať množstvo stravy počas dňa, až večer sa zjedla malá porcia zeleninového jedla. V období pôstu nebolo dovolené jesť mäso, a to ani v nedeľu.

Dnes je už dodržiavanie pôstu pred Veľkou nocou individuálne a v každej rodine iné.

Aké miesto má pôst v stravovaní detí?

V skorom jarnom období sa v organizme dieťaťa prejavuje jarná únava, spôsobená stratou ochranným látok, ako sú minerálne látky (železo, vápnik, fosfor, horčík), vitamíny, najmä vitamín C, potom vitamíny A,D,E, skupiny B a vitamín E.

Od 22. do 25. marca 2011 sa v Novom Smokovci konali semináre pre zamestnancov školského stravovania z celého Slovenska. Podujatie bolo reakciou na potrebu systematického vzdelávania odborníkov v súvislosti s novou stratégiou a štandardmi v školskom stravovaní, ktoré boli uvedené do praxe 1. januára 2011.

"Nové metodiky k materiálno-spotrebným normám a receptúram podstatne zvyšujú úroveň kvality jedál,“vysvetľuje Ing. Silvia Tokárová zo Sekcie regionálneho školstva Ministerstva školstva, vedy výskumu a športu SR. „Školská strava po novom obsahuje znížené dávky cukrov, soli a živočíšnych tukov. Naopak, školáci nájdu na tanieri oveľa viac zeleniny a ovocia,“ dodáva Ing. Tokárová. Okrem toho ponúkajú jedálne pestrejší sortiment pokrmov, ktorý aktuálne obsahuje až 993 receptúr so zahrnutím regionálnych zvyklostí.  

Čo je správne a čo nie? Túto otázku si, mamičky, kladiete veľmi často. A kladiete ju aj nám. V téme tohto týždňa sa dozviete odborné rady o správnej výžive pre Vaše ani nie ročné bábätko! Veď dať mu dobre a hlavne správne pre jeho vývin papať, je veľmi dôležité. A aby ste nemuseli veľa premýšľať a špekulovať, ponúkneme Vám aj zaujímavé recepty jedál, vhodných pre Vaše drobča. A v ich ponúkaní budeme pokračovať aj budúce týždne. Tak - dojčatá, dobrú chuť!

VÝŽIVA V PRVOM ROKU ŽIVOTA

Základným cieľom výživy v detskom veku je dosiahnuť optimálny rast a vývoj dieťaťa. Prvý rok života dieťaťa je charakteristický pokračovaním prudkého rastu a vývoja z obdobia pred narodením, vyzrievaním všetkých telesných štruktúr a funkcií orgánov – imunity, mozgu a iných.

Podľa MUDr. A. Béderovej by raňajky mali byť ľahké a výživné. „Metabolizmus tukov je totiž náročný, zaťažuje tráviaci trakt, spotrebováva veľa kyslíka, čím odkrvuje mozog a svalstvo. Výsledkom je psychická a fyzická únava,“ zdôraznila špecialistka na zdravú výživu.