dnes má meniny Bohdana
zajtra Drahomíra Mário Sára
18.1. 2018

Dve až päť percent obyvateľov ekonomicky rozvinutých krajín vylučuje z výživy živočíšne potraviny a konzumuje vegetariánsku stravu. Záujem o vegetariánstvo v posledných rokoch narastá i na Slovensku, rovnako aj dostupnosť vegetariánskych potravín. V rodinách, kde sa rodičia stravujú vegetariánsky, sú k rovnakému spôsobu výživy často vedené i deti. Vylúčením mäsa, a pri prísnejších formách vegetariánstva i ďalších, resp. všetkých živočíšnych zložiek, je strava ochudobnená o výživovo hodnotné potraviny. Ak sa živočíšne zdroje živín nenahradia ich rastlinnými alternatívami, vegetariánska výživa nemusí zaručiť prívod všetkých živín v množstve adekvátnom pre normálnu funkciu organizmu.

Na čo by ste v zime nemali zabudnúť?
Svetová literatúra prináša veľa dôkazov o dôležitosti výživy človeka od jeho útleho veku, lebo ovplyvňuje zdravotný stav, psychickú a fyzickú výkonnosť s nárokom na kvalitnú regeneráciu a adaptačnú schopnosť na rozličné klimatické a ekologické podmienky.

Správny pitný režim je pre zdravý vývin bábätka veľmi dôležitý. Keďže materské mlieko obsahuje 87% vody, v prvých mesiacoch zaženie jeho hlad i smäd a iné tekutiny dieťa rozhodne nepotrebuje. Keď však do jeho jedálnička začnete zaraďovať prvé nemliečne príkrmy, je čas zoznámiť ho aj s pohárikom vody.

Raňajky sú nevyhnutnou súčasťou zdravého životného štýlu. Aj keď odborníci stále upozorňujú na ich dôležitosť, prieskum v rodinách s deťmi potvrdil, že až 37 % detí vo veku 2 7 rokov takmer vôbec neraňajkuje! Práve deti ranné doplnenie energie po nočnom spánku nevyhnutne potrebujú. Čo teda raňajkujú naše deti a raňajkujú vôbec? Podľa prieskumu slovenské deti obľubujú sladké raňajky – jogurty, sladké pečivo, alebo rôzne cereálie s mliekom. Našťastie párky a chlebík vo vajíčku už nie sú také bežné, dnešné deti raňajkujú mliečne produkty, musli a oriešky a teplé raňajky. K tomu už len šálka čaju, alebo kakaa a hor sa do školy a do škôlky!

Potreby detského organizmu nie sú vždy rovnaké ako tie dospelácke. Myslite na to predovšetkým pri pitnom režime vašej ratolesti a na pozore sa majte aj pred niektorými zaužívanými tvrdeniami a radami starých mám. Mnohé z nich sú totiž podľa odborníkov prinajmenšom nepresné, ak nie priam mylné!

V čase jedenia je potrebné dať dieťaťu slobodu. To, že sa s jedlom na tanieri hrá, chytá ho rukami či ho rozdeľuje na kôpky atď., ešte nemusí znamenať, že nič nezje. Dieťa len potrebuje na zoznámenie s jedlom viac času. Nie je nutné všetky pokusy o zaradenie niečoho nového alebo zdravého do stravovania dieťaťa vzdať hneď po prvom neúspechu. Po prvýkrát stačí len málo. Ak dieťa uvidí, že ho nikto do ničoho nenúti, nebude sa báť skúšať stále viac.

Viac ako polovica školákov si dáva každý deň sladkosti, tretina ich zapíja presladenými malinovkami.[1] Ak sa k tomu pridajú dlhé hodiny strávené pred televíziou alebo počítačom, netreba sa čudovať, že počet detí trpiacich nadváhou a obezitou z roka na rok rastie. Tu by malo začať blikať poplašné svetlo rodičom, ale aj školám. V školských jedálňach totiž dostanú deti až tretinu svojho denného príjmu energie.

Najkrajšie sviatky roka Vianoce majú mnoho prívlastkov - čas radosti, šťastia, veselosti. V súčasnosti by však bolo najvýstižnejšie pomenovať ich ako čas hojnosti a nestriedmosti. Vo väčšine domácností sa stoly prehýbajú pod ťarchou rôznych šalátov, údenín, pečených moriakov, kačíc, zákuskov, sladkých malinoviek a alkoholu. Akoby sme počas sviatkov nemali ten istý žalúdok ako počas všedných dní, akoby energetická potreba bola cez sviatky vyššia. Opak je však pravdou a platí to, žiaľ, aj pre deti. Väčšinu času trávia doma pri televízore, počítači či hrách takže ich energetická potreba je nižšia!

Tradičným jedlom týchto sviatkov je ryba. Ryby sú bohatým zdrojom kvalitných bielkovín, ktoré obsahujú esenciálne, nevyhnutné aminokyseliny lysín, methionín či histidín. Výnimočnosť rýb je aj v obsahu nenasýtených omega-3 mastných kyselín, ktoré sú významné v prevencii srdcovo-cievnych ochorení. Ich obsah je vyšší v tuku rýb a  živočíchov žijúcich v chladných morských vodách. Je to dôsledkom vyššej potreby tvorby tepla, elasticity a ohybnosti tkanív. To im zabezpečuje práve tuk s obsahom omega–3 mastných kyselín.

Svetová literatúra prináša veľa dôkazov o dôležitosti výživy človeka od jeho útleho veku, lebo ovplyvňuje zdravotný stav, psychickú a fyzickú výkonnosť s nárokom na kvalitnú regeneráciu a adaptačnú schopnosť na rozličné klimatické a ekologické podmienky. Preto je veľmi dôležité počas celého roka pripravovať výživu u detí nutrične t. j. energeticky a biologicky vyrovnanú, aby v nej nebol na jednej strane veľký deficit ochranných látok, na druhej strane vysoký nadbytok energetickej hodnoty alebo naopak.

Vyvážená strava s dostatkom všetkých živín je potrebná nielen pre optimálny priebeh telesných funkcii organizmu, ale i pre duševnú činnosť. Medzi mnohé činitele, ktoré ovplyvňujú prosperitu dieťaťa škole, teda patrí i výživa.