dnes má meniny Nataša
zajtra Bohdana
17.1. 2018

Chystáte sa s deťmi na dovolenku, na pláž, na ihrisko alebo na dlhší výlet do prírody? Premýšľate, čo chutné pribaliť do batôžka, čo nielen zasýti, ale aj zachutí malým nezbedníkom? Vychutnajte si deň plný radosti a ovocia.

Máte doma nadaného študenta, ktorého zaujíma fyzika, chémia, biológia, či iná veda? Chcel by sa venovať výskumu, no chýba mu potrebná finančná podpora? AXA Fond umožní, už po štvrtý raz, získať financie mladým ľuďom vo veku do 26 rokov, ktorí majú výborné študijné výsledky, zúčastňujú sa na olympiádach, súťažiach, angažujú sa v záujmových činnostiach a celkový príjem ich domácnosti nepresahuje sumu 1 000 eur.

Záujemcovia môžu o podporu z tohto grantového programu požiadať až do 17. októbra 2014, a to prostredníctvom http://www.axafond.sk/registracia/.

Výživa má mimoriadny význam pre zdravý rast každého bábätka. Zároveň mu dáva základ pre dobrý zdravotný stav v neskoršom veku. Každá správna mamička chce vedieť, čo je pre dieťatko najlepšie a najvýživnejšie, a tým mu zabezpečiť zdravý štart do života. Naozaj teda viete, čo by vaše  dieťa malo jesť? Čo sú mýty a aká je pravda o detskej výžive?

Väčšina z nás by si priala stravovať sa  vyvážene, no v množstve informácií, ktoré sa o zdravom životnom štýle dozvedáme, sa často nevieme zorientovať. Inštitút zdravého života WELKO ponúka možnosť získať a rozšíriť si vedomosti v problematike zdravia a životosprávy v podobe rekvalifikačných kurzov, či seminárov pod vedením skúsených odborníkov na výživu. O detskej obezite, poruchách príjmu potravy, diétach a chybách pri chudnutí s vedúcou lektorkou inštitútu, Barbarou Svieženou.

V súčasnosti otázka dostatočnej konzumácie ovocia a zeleniny u detí a mládeže rezonuje  nielen v odbornej, ale i laickej verejnosti.  Ovocie a zelenina ako prirodzené zdroje vitamínov a minerálnych látok majú veľký význam ako zložka správnej výživy každého jednotlivca. Strava detí by mala byť pestrá, aby pokrývala vysoké nároky vyvíjajúceho sa organizmu a nemali by v nej chýbať čerstvé ovocie a zelenina. Ovocie a zelenina sú neoddeliteľnou súčasťou zdravého jedálneho lístka dospelých i detí.

Analýza stravovacích zvyklostí slovenských detí mladšieho školského veku odhalila, že viac ako tretina z nich pravidelne neraňajkuje a nemá dostatočný denný príjem ovocia  a zeleniny. Alarmujúce je, že tri a pol krát sú prekročené odporúčané denné limity soli v jedle. Nesprávna skladba stravy a nedostatok pohybovej aktivity sa podpisujú pod zvýšenie počtu detí s civilizačnými ochoreniami.
 

Škola volá a naše ratolesti s taškou na chrbte mieria naspäť do svojich lavíc. Nezabudnite ich do školy vyzbrojiť bozkom a hlavne fľašou vody. Deti sú totiž dehydratáciou ohrozené viac ako dospelí a nedostatok tekutín môže napríklad znížiť ich schopnosť sústrediť sa.

Okolo šiesteho mesiaca je čas spolu s prvými lyžičkami príkrmu vaše bábätko začať zvykať aj na pravidelné pitie tekutín, ideálne čistej vody. Keď sa totiž nemliečna strava stane stabilnou súčasťou jeho jedálneho lístka, mlieko už potreby pitného režimu dieťatka celkom nepokryje. Ak pritom svojej ratolesti hneď na začiatku vštepíte správne pitné návyky, dávate jej veľký dar.

Vo všeobecnosti platí, že v období výhradne mliečnej výživy detičky okrem materského mlieka iné tekutiny prijímať nemusia, obsahuje totiž viac ako 80% vody a v prvých mesiacoch zaženie ich hlad aj smäd. „Deti, ktoré začali prechádzať na nemliečnu stravu, predovšetkým tie nedojčené, by však už mali okrem vody skrytej v mlieku a príkrmoch za deň prijať aj okolo 300 ml, v horúcich letných mesiacoch aj do 500 ml ďalších tekutín,“ hovorí o počiatkoch pitného režimu u detí do 1 roku detská lekárka MUDr. Eva Beňová.

Podľa European Hydration Institute deti pri dodržiavaní pitného režimu rýchlejšie rastú, podávajú lepšie výkony, ľahšie sa sústredia, učia a viac si pamätajú.

Za posledných 9 mesiacov navštívila fitneska Zora Czoborová niekoľko slovenských základných škôl, kde učila tínedžerov zásady správnej životosprávy a aktívneho životného štýlu. Z výsledkov prieskumu organizovaného počas projektu Nebuď lenivý vyplynulo, že až 40% žiakov vôbec neraňajkuje. Alarmujúca je aj nízka konzumácia ovocia, zeleninu dokonca desiatuje alebo olovrantuje iba 5% opýtaných. Zaujímavým zistením je aj skutočnosť, že až 48% žiakov pri jedle pozerá televíziu a 22% je on-line.