dnes má meniny Emília
zajtra Katarína
24.11. 2020
Až 80 % Slovákov má v tomto roku väčšie obavy o to, či dostanú hypotéku
Printer-friendly versionSend by emailPDF version

Pandémia mnohým skrížila plány s financovaním bývania. Až 80 % ľudí si myslí, že vplyvom korona krízy a sprísnených opatrení NBS môže byť ich cesta k hypotéke oveľa komplikovanejšia ako keby si vybavovali úver minulý rok. Napriek týmto obavám polovica klientov aj počas pandémie získala úver bez väčších ťažkostí a len pätina sa zaujímala o odklad splátok. Vyplýva to z najnovšieho prieskumu spoločnosti FinGO.sk.

FinGO.sk v októbri uskutočnilo prieskum, do ktorého sa zapojilo viac ako 100 finančných sprostredkovateľov a hypotekárnych špecialistov z celého Slovenska.Zisťovali v ňom skúsenosti maklérov a správanie klientov, ktorí sa v tomto roku zaujímajú o hypotéku. Zprieskumu vyplýva, že len každý piaty záujemca o úver sa neobáva, že by mal v roku 2020 menšiu šancu získať úver. Naopak, 80 % ľudí vníma, že vplyvom korona krízy či sprísnených opatrení NBS platných od začiatku roka môže byť ich cesta k úveru komplikovanejšia ako keby vybavovali úver ešte minulý rok,” opisuje riaditeľka pre úvery vo FinGO.sk Eva Šablová.

Najviac klientov trápili bankové obmedzenia, len pätinu odklad splátok

Aj napriek nepriaznivej epidemiologickej situácii a hroziacej ekonomickej kríze sprostredkovatelia evidujú stále veľký záujem o úvery na bývanie. Aké boli najčastejšie úverové požiadavky klientov počas pandémie? „Najviac času sa makléri venovali hľadaniu vhodného riešenia, lebo obmedzenia v poskytovaní úverov sa dotkli viac ako polovice klientov. Na druhej strane, takmer rovnaká časť klientov získala úver bez väčších ťažkostí a svoju hypotéku na kúpu či výstavbu nehnuteľnosti vybavili bez toho, aby pocítili nejaký diskomfort,“opisuje Šablová.

V prieskume zároveň 46 % maklérov uviedlo, že ich oslovili klienti s požiadavkou na refinancovanie či zlúčenie úverov s cieľom zníženia mesačných výdavkov. „Korona kríza priniesla aj témy ako pokles príjmu alebo neschopnosť splácať úvery. Odklad splátok s klientmi riešila len pätina maklérov,“ hodnotí odborníčka.

 

Ako riešili situáciu klienti, ktorí nedostali hypotéku v požadovanej výške?

FinGO.sk v prieskume medzi sprostredkovateľmi zisťovalo aj to, aké riešenia preferovali klienti, ktorým banka neschválila požadovanú výšku úveru. Najčastejšie spôsoby opäť vysvetľuje riaditeľka pre úvery Eva Šablová: Najväčším problémom v bankách bolo akceptovanie príjmu klientov. Tí, ktorí nepreukázali dostatočný príjem pri súčasných sprísnených podmienkach bánk, odložili podanie žiadosti o úver na neskôr. Druhým najviac preferovaným riešením bolo založenie ďalšej nehnuteľnosti v banke. Vďaka dodatočnému ručeniu prevažne rodičovskou nehnuteľnosťou mohol byť žiadateľom poskytnutý úver v dostatočnej výške.“

Polovica žiadateľov o nový úver mala príliš vysoké existujúce splátky a pre nich bolo najvhodnejšie najskôr prehodnotiť súčasné úvery a až potom riešiť novú hypotéku. Refinancovaním úverov sa im podarilo výrazne znížiť mesačné výdavky, a tým získať priestor na nové úverovanie. O niečo menej využívanou možnosťou bolo pristúpenie spoludlžníka k úveru a ešte menej ľudí sa rozhodlo odložiť otázku bývania na neskôr s tým, že si chýbajúcu sumu dosporí. „Najmenej ľudí (18 %) sa pri komplikáciách so schválením úveru rozhodlo prehodnotiť svoj zámer a kúpiť lacnejšiu nehnuteľnosť, teda čerpať nižšiu hypotéku,“ dodala odborníčka.

Apetít po úveroch neutícha. Aký ďalší vývoj predpovedá Eva Šablová?

„Vývoj úrokových sadzieb a aktuálne atraktívne kampane bánk naznačujú, že úvery na bývanie sa budú tešiť veľkej priazni aj naďalej. Otázkou zostáva, ako ovplyvní dopyt po úveroch rapídne sa zhoršujúca situácia ohľadom šírenia ochorenia COVID-19. Zároveň bude záležať aj od bánk, ako razantne obmedzia úverovanie pre rizikové skupiny klientov. Tieto obavy majú aj sprostredkovatelia. Podľa prieskumu až tri štvrtiny maklérov (76 %) očakáva, že pandémia koronavírusu v kombinácii s platnými obmedzeniami NBS negatívne ovplyvnia ďalšie možnosti úverovania ich klientov.

Koronavírus a oslabenie ekonomiky nie sú jediné dôvody, prečo banky dôslednejšie preverujú klientov a cez schvaľovacie sito prejde menej žiadateľov. Od začiatku roka platia prísnejšie pravidlá ohľadom povinnej finančnej rezervy a okrem toho sa sleduje maximálny úverový strop, ktorý je závislý od výšky ročného príjmu klienta. Na druhej strane je plne v réžii banky, akú výšku príjmov klientom z predložených dokladov uzná a tu vznikajú v bankách obrovské rozdiely. Aj keď predložíte tie isté doklady k príjmu, môže sa stať, že v jednej banke vám akceptujú len 50 % z toho čo v inej banke a od toho sa odvíja aj celková schválená výška úveru.

Preto je dnes nevyhnutné robiť si prieskum trhu s hypotékami a zaujímať sa o detaily každej úverovej ponuky. Porovnanie urobí oveľa efektívnejšie skúsený finančný sprostredkovateľ, ktorý v prieskume zohľadní nielen ponuky bánk, ale aj klientove možnosti. Zo skúseností vieme, že mnohí ľudia sa pustili do vybavovania úveru sami a pri prvej komplikácii v banke už nevedeli, ako ďalej. Tí, ktorí využijú pomoc finančného agenta, naopak získajú partnera, ktorý im urýchli proces výberu správnej a čo najlacnejšej hypotéky. Služby sprostredkovateľov sú bezplatné a maklér zastreší nielen výber banky, ale aj celý proces vybavenia úveru.“