dnes má meniny Vavrinec
zajtra Zuzana
10.8. 2020
Cyklodoprava uspeje len s vhodnou infraštruktúrou
Printer-friendly versionSend by emailPDF version

Rastúci záujem o bicykel ako plnohodnotný dopravný prostriedok v mestách prináša okrem zvýšeného počtu cyklistov na cestách aj zvýšené nároky na parkovanie bicyklov, resp. elektrobicyklov. Mestá a obce by tak mali už pri plánovaní zohľadňovať potenciál cyklodopravy.

Cyklodoprava ako zdravá alternatíva k motorovým vozidlám má v našich mestách rozhodne budúcnosť, no prináša okrem zvýšeného počtu cyklistov na cestách aj zvýšené nároky na parkovanie bicyklov a príslušnú infraštruktúru. V budúcnosti dokonca možno očakávať rastúci záujem aj o parkovanie a súbežné nabíjanie elektrobicyklov. Ako však upozorňujú odborníci, mestá a obce často vopred nezohľadňujú potenciál rozvoja cyklodopravy a neefektívne tak vynakladajú finančné prostriedky bez komplexnejšieho plánovania. „Ak majú byť integrácia dopravy a rozvoj cyklodopravy úspešné, je potrebné na jej potenciál myslieť už pri plánovaní infraštruktúry a prepojenosti cyklodopravy na ostatné formy dopravy,“ upozorňuje odborník spoločnosti Študio-21 plus Dávid Baráth. Spoločnosť sa zaoberá stavebnou, projekčnou a konzultačnou činnosťou v oblasti tvorby verejných priestorov, detských ihrísk, športových hracích prvkov, cyklostojanov, ako aj smart riešeniami v mestách.

Najčastejšie chyby miest

V rámci infraštruktúry a prepojenosti ide najmä o výstavbu kvalitných, funkčných a bezpečných cyklostojanov, cykloboxov, a to už aj s možnosťou nabíjania elektrobicyklov, zariadení pre jednoduchý servis bicyklov, možnosti zdieľaných bicyklov – bikesharing a pod. a zároveň prepojenie parkovísk pre bicykle či staníc zdieľaných bicyklov so zastávkami verejnej dopravy. Práve tu robia mestá časté chyby.

„Napríklad pri výstavbe cyklostojanov je dôležité zohľadniť celkový koncept budovania siete cyklotrás a ich prepojenie na verejnú dopravu,“hovorí Dávid Baráth. Cyklostojany a parkoviská pre bicykle by totiž pri funkčnom systéme mali byť prepojené na zastávky verejnej dopravy. „Jednou z možností sú prenajímateľné uzamykateľné boxy, kde si dokáže užívateľ bezpečne zaparkovať nielen bicykel, ale aj odložiť príslušenstvo, napríklad prilbu či iné veci potrebné na bicykel a v prípade elektrobicykla pohodlne aj nabiť batériu. Cykloboxy dokonca môžu byť zrealizované aj so zelenou strechou a prispieť tak k lepšiemu životnému prostrediu v mestách,“ spresňuje Dávid Baráth. Ako dodáva, na verejných priestranstvách, ako v parkoch, ale napríklad aj pozdĺž cesty v centrách miest, sú možnosťou jednoduchšie stojany, ale počet parkovacích miest by mal byť prispôsobený frekventovanosti daného priestoru a potenciálu do budúcnosti. „Obec často síce vyčlení financie, no následne zvolí veľkosťou nevhodný stojan, ktorý rieši len momentálny nízky stav záujmu o stojiská, prípadne stojan nie je umiestnený tam, kde je naozaj potrebný a bude využívaný. Ak doteraz málo ľudí chodilo do práce na bicykli, nemusí to byť preto, že nechcú využívať bicykel, ale že ho nemali kde komfortne a hlavne bezpečne zaparkovať,“ upozorňuje.

Na trhu sú už rôzne koncepcie nielen jednoduchých, ale aj dvoj- či trojposchodových uzamykateľných stojanov pre desiatky až stovky bicyklov, ktoré maximálne využívajú priestor. „Pre zvýšenie bezpečnosti sa dajú stojany zastrešiť aj oplotiť,dodáva. V prípade viacposchodových sa veľmi efektívne dokáže využiť priestor do výšky, kde sú kolesá bicyklov na poschodí fixované za pomoci lyžín a ľahkú manipuláciu s nimi zabezpečuje hydraulická vzpera, vďaka ktorej si dokáže bicykel zložiť či vyložiť aj mladší, starší, prípadne menej silný človek. „Ak má priestor dostatočnú výšku, je tu možnosť využitia dokonca trojposchodového stojanu, ktorý funguje na princípe prichytenia na strop. Manipulácia je jednoduchá vďaka elektrickému ovládaniu stojana a pomocnej vzpere,“ podotýka.

Bez ohľadu na typ stojana je dôležité, aby medzi podpornými konzolami na bicykel bol priestor minimálne 50 cm, prípadne, ak nie sú bicykle pri sebe v jednej úrovni a teda je menšie riziko ich vzájomného poškodenia, aspoň 40 cm. „V prípade potreby stojanu na väčší počet bicyklov je tak dobré využívať obojstranné riešenie, kde sa komfortne a bezpečne zmestí dvojnásobný počet bicyklov,“ dodáva. Pri stojiskách v pozemných garážach by zas dvojposchodové stojany mali mať svetlú výšku okolo 2,6 metra bez vzduchotechniky, inak hrozí pri manipulácii s bicyklom jeho poškodenie.

Pozerajte na kvalitu

Kvalita materiálu a prevedenia sú najmä pri väčších stojiskách a frekventovane využívaných stojanoch veľmi dôležité. Zaručujú pevnosť stojana, jeho odolnosť voči počasiu a vandalizmu, ale aj ľahkú údržbu a dlhú životnosť. Cyklostojany by však zároveň mali byť „priateľské“ k bicyklom. Teda nemali by ničiť rám bicykla a mali by umožňovať ich bezpečné uzamknutie – nielen o predné koleso, ale aj rám bicykla. „Stojan by nemal byť príliš nízky, pretože nielen nezaručuje komfortné uzamknutie bicykla, ale hrozí, že nie je zaručená ani jeho stabilita. Tým sa môže deformovať koleso a môžu sa poškodiť aj kotúčové brzdy,“ podotýka s tým, že toto by si mal pri parkovaní bicykla všímať aj užívateľ. Vhodné je, ak má stojan aj gumové výstuže, ktoré chránia rám bicykla. „Mestá a obce by pri obstaraní určite mali venovať pozornosť výberu, aby finančné prostriedky boli vynaložené naozaj efektívne a nešlo len o provizórne a málo trváce riešenie. Vždy je dobré si pozrieť recenzie na výrobcov,“ dodáva odborník Študio-21 plus.