dnes má meniny Klaudia
zajtra Eugen
17.11. 2018
Existovala porucha ADHD už v minulosti, alebo je produktom dnešnej doby?
Printer-friendly versionSend by emailPDF version

ÚRYVOK z knihy Ako sa úspešne učiť s ADHD: 

V médiách sa často hovorí o ADHD ako o epidémii. Je ADHD módnou diagnózou? Existovala táto porucha už v minulosti, alebo je produktom dnešnej doby? Mnohé štúdie poukazujú na to, že predispozícia k nepozornosti, hyperaktivite a impulzivite je čiastočne dedičná. (Presnejšie informácie nájdete v kapitole „Všeobecné informácie o ADHD“ na konci knihy.) Či sa však tieto predispozície stanú problémom alebo nie, záleží od okolia.

Deti s ADHD vidia a počujú všetko. Sú, ako sa vraví, veľmi roztržité.
Táto zmyslová vnímavosť sa stáva problémom len vtedy, keď majú svoju pozornosť sústrediť na jednu úlohu. Prechádzka v lese s dieťaťom s ADHD sa stane dobrodružstvom: počuje každého vtáčika, vidí každého chrobáčika. Funguje ako lovec – ľudia žili milióny rokov ako lovci a profitovali z tejto predispozície.

To isté platí aj o hyperaktivite. Donedávna vykonávali ľudia fyzicky náročné práce. Pre poľnohospodára alebo remeselníka je silný hnací motor výhodný. Ak sa však od neho vyžaduje, že má celý deň presedieť a riešiť teoretické úlohy, stáva sa tento hnací motor problémom.

Zmeny posledných desaťročí vedú k tomu, že ľudia s ADHD narážajú na množstvo problémov:

– Školské vyučovanie dlhšie trvá.
– Moderné formy organizácie práce, ako napríklad skupinové aktivity, sťažujú roztržitým deťom koncentráciu.
– Moderné školské učebnice, ktoré sú často farebné a bohaté na obrázky, odvádzajú pozornosť od toho, čo je dôležité.
– Kratšie cesty do školy, hustá doprava a mestský životný štýl bránia deťom dostatočne sa vyblázniť a vybehať vonku.
– Vyššie požiadavky v oblasti organizovania a plánovania (týždenný plán) zaťažujú množstvo detí s deficitmi v tejto oblasti.
– Ak má dieťa viacero učiteľov alebo doučovateľov, môže mať problém vytvoriť si k učiteľovi stabilný vzťah. Nároky na flexibilitu zvyšujú požiadavky. Deti sa zakaždým musia nastaviť na nového človeka.
– Viac predmetov a učiva vedie k tomu, že deti majú problém so zapamätaním si základných poznatkov, môžu mať ťažkosti s automatizovaním, dlhodobou pamäťou a schopnosťou zapamätané učivo flexibilne využiť.
– Nové médiá, ktoré nás denne zahŕňajú informáciami a neustále nás rušia formou e-mailov, SMS správ, chatov, atď., nám všetkým sťažujú koncentráciu.

Učenie orientované na činy a prax, ktoré viac vyhovuje väčšine osôb s ADHD, postupne stráca na hodnote. Je ťažké vypracovať sa vo firme na dôležitejšie pozície bez ukončeného vyššieho vzdelania. Vzdelávanie je preťažené a jednotvárne. Od praktického života nás delí čoraz viac rokov, strávených v školských laviciach. To som si ja, Fabián, uvedomil, keď som čítal článok o pôrodnej asistentke. Opisovala, že toto povolanie v jej rodine vykonáva už štvrtá generácia a poznamenala, že jej stará mama študovala jeden rok, jej mama dva roky, ona tri a jej dcéra už štyri roky.

Viac o knihe tu.