dnes má meniny Albína
zajtra Kormélia
16.12. 2018
Pitný režim je veda! Ako správne piť, keď som tehotná?
Printer-friendly versionSend by emailPDF version

Pitný režim je dôležitý pre každého bez ohľadu na vek, pohlavie a zdravotný stav.  Pokiaľ však čakáte bábätko, mali by ste si  dávať dvakrát taký pozor na to, čo a koľko toho vypijete. Nedostatok vody totiž dokáže obdobie tehotenstva poriadne znepríjemniť.

Čo sa v tele budúcej mamičky, keď je dehydratované?

Časté močenie či inkontinencia je v tehotenstve bežná. To však nie je dôvod na to, aby  ste pitný režim zanedbávali. Nedostatok vody môže viesť k zápche, nadúvaniu, zápalom močového mechúra, hemoroidom, podráždeniu, únave či dokonca k problémom činnosti pečene a ľadvín. Ubližujete nielen sebe, ale aj bábätku. Voda totiž dopravuje dieťatku živiny, ktoré sú dôležité pre jeho zdravý rast. Dehydratácia môže spôsobiť kontrakcie a predčasný pôrod. Ženám sa s vodou spája aj zadržiavanie vody v tele a opuchy. Myslia si, že vznikajú kvôli veľkému príjmu tekutín. Pravdou je, že ak pijeme dostatočné množstvo tekutín, telo si nemusí vytvárať rezervy a vodu v tele zadržiavať. 

Pite správne!

Odborníci tvrdia, že denný príjem tekutín tehuľky by nemal klesnúť pod 1,8 l denne.  Ideálny priemer je 2,5 l vrátane tekutín z jedla. Ak dojčíte, mali by to byť až 3 l, pretože veľká časťtekutín ide do materského mlieka. Ich nedostatok môže znížiť tvorbu materského mlieka. Vyhnúť by ste sa mali presladeným nápojom, ktoré obsahujú veľa chemikálií. Ochuteným vodám sa však vyhýbať nemusíte. Stačí si len vyberať tie, ktoré sú bez cukru, kalórii a sladidiel. Tieto kritéria spĺňa napr. Toma Nádych.

Pozor tiež na bublinkové nápoje. Tie môžu spôsobiť prekyslenie organizmu, nadúvanie či zhoršovať nevoľnosť. Vyhýbajte sa nápojom s obsahom alkoholu, kofeínu, teínu, chinínu a niektorým bylinkovým čajom. Siahnite radšej po ovocných džúsoch, zeleninových šťavách, ovocných čajoch a povoleným bylinkovým čajom. Ideálne je, ak pijete čistú pramenitú vodu, ktorá je „živá“, a teda bez chemických úprav. Takáto voda je pre telo najprirodzenejšia a nezaťažuje organizmus. S minerálkami ale opatrne! Vyššia mineralizácia môže negatívne ovplyvniť krvný tlak a zaťažiť funkciu ľadvín. Nadmerné množstvo soli v minerálke môže spôsobiť zadržiavanie vody v tele a opuchy. Obmedzte ich a radšej striedajte. Preháňať by ste to nemali ani s čiernym a zeleným čajom či kolovými nápojmi.

Detičky treba núkať

Zvlášť dôležitý je pitný režim detí a novorodencov. Deti nemajú dostatočne vyvinutý pocit smädu. Voda u novorodenca pritom tvorí až 80% telesnej hmotnosti. Látková premena u dieťaťa prebieha rýchlejšie, o to dôležitejšie je teda pravidelný prísun tekutín. K dehydratácií u malého drobčeka prichádza oveľa rýchlejšie, ako v prípade dospelého človeka. Malým deťom je nutné núkať pitie neustále. Dbajte však na správny výber vody. Ak chcete, aby bolo vaše dieťa zdravé, naučte ho piť pramenitú vodu či dojčenské vody. Zaužíva si tak, že mu najlepšie uhasí smäd a navyše je pre jeho telo najprirodzenejšia. Sladké nápoje mu smäd nielenže neuhasia, ale začne im dávať pred živou vodou prednosť a to pre ich organizmus predstavuje úplnú katastrofu.

Zvoľte správnu vodu aj pre vaše bábätko.

U bábätiek musíme byť pri príprave príkrmov obzvlášť pozorný. Detský organizmus si s veľkým obsahom minerálnych látok nevie dať rady. Mnoho z nás prevára kohútikovú vodu, čím sa snažíme zlikvidovať choroboplodné zárodky či minerály, ktoré by deťom mohli uškodiť. Ublížiť im môžu najmä dusičnany. Ich vysoký obsah môže mať za následok vznik methemoglobinémie, čo znamená, že kyslík sa neprenáša k tkanivám orgánov a trpia všetky, najviac mozog. Následok môže byť katastrofálny - dusenie až smrť. Vyberajte preto radšej z dojčenských vôd, pri ktorých si môžete byť istý, že neobsahujú žiadne škodlivé látky ani nadmerné množstvo minerálov či dusičnanov, ktoré by mohli doteraz nevyvinutému organizmu bábätiek uškodiť.