dnes má meniny Krištof
zajtra Marta
28.7. 2017
Predvídajte riziká na dovolenke
Printer-friendly versionSend by emailPDF version

Bezpečnosť regiónu, ale aj komplexné poistenie a finančné zabezpečenie by mali byť prvoradými, na čo sa zamerajte pri plánovaní dovolenky.

Hoci doteraz sme si zvykli výber dovolenky zúžiť hlavne na porovnávanie ubytovacích zariadení či vybavenia rezortu, súčasná bezpečnostná situácia vo svete vyžaduje aj ostražitosť a potrebu plánovania dovolenky do najmenších detailov.

„Okrem zohľadnenia bezpečnostných rizík krajiny, či letoviska treba vždy pri plánovaní myslieť aj na poistenie, a to popri zdravotnom i na cestovné. Je už nevyhnutné predvídať situácie, kedy by bolo potrebné v cudzine z dôvodu či už zhoršenej bezpečnostnej situácie, alebo krachu cestovnej kancelárie napríklad uhradiť náhradné ubytovanie, či cestu späť do vlasti,“ upozorňuje Darina Huttová, generálna tajomníčka Asociácie finančných sprostredkovateľov a finančných poradcov (AFISP).

Nezamieňajte si poistenia

Ako konštatuje, jedným z najčastejších omylov Slovákov je zamieňanie si zdravotného poistenia s cestovným, prípadne bagatelizovania významu cestovného poistenia a spoliehania sa na to, že sa nič nestane. „Veľa ľudí už berie za samozrejmosť, že sa pred cestou do zahraničia zdravotne poistí, no tým berie vec za vybavenú. Bez ohľadu, či si dovolenku plánujete sami či s cestovnou kanceláriou, treba byť aj cestovne poistení,“ upozorňuje.

Pri výbere poistenia si treba vždy uvedomiť, čo všetko má kryť, a zistiť, čo poistenie nekryje, teda aké sú výluky. Pokiaľ ide o zdravotné poistenie, týka sa to prípadov, ak chcete napríklad na dovolenke vyskúšať extrémnejšie športy, prípadne sa dlhodobo liečite na nejakú chorobu. „Poistka by určite mala kryť náklady na ochranu pre prípad potreby lekárskeho ošetrenia, úrazu, ale aj smrti a potreby prevozu ostatkov z cudziny domov, ak dôjde k úmrtiu (repatriácia),“ upozorňuje Darina Huttová. Najmä pri pobytoch v horách, či v zahraničí či na Slovensku, odporúča osobitné poistenie pre prípad potreby využitia horskej záchrannej služby pri úraze alebo usmrtení. Prevoz raneného alebo mŕtveho človeka z prostredia neprístupného pre autá a prístupného len pre leteckú techniku je finančné náročné. „To môže bez poistenia spôsobiť mimoriadne vysoký zásah do rozpočtu,“ konštatuje. Poisťovňa však nemusí preplatiť ani všetky lekárske ošetrenia v cudzine. Napríklad ak vás rozbolí viac ako jeden zub, môže sa stať, že si opravu zaplatíte aj z vlastného vrecka. Ak máte uzatvorené životné a úrazové poistenia, v takom prípade by ste podľa Dariny Huttovej mali so svojim finančným agentom alebo priamo v poisťovni preveriť rozsah úkonov a javov, ktorého sa poistka týka a súčasne si dať výslovne vysvetliť, čoho sa zmluva netýka. Zároveň si  preverte na stránke Ministerstva zahraničných vecí SR, či odporúča do danej destinácie vôbec cestovať. Ak sa odporučenie ministerstva necestovať síce netýka priamo letoviska, ale zvyšku krajiny áno, a vy ste letovisko opustili a stali sa terčom násilia v krajine, poisťovňa nie je povinná prípadné škody preplatiť.

Strážte si cennosti

Ako upozorňuje Darina Huttová, cestovné poistenie dnes nie je vzhľadom na svoju krátkodobosť také nákladné, aby ho niekto opomenul. Podľa nej je už nevyhnutné mať poistenú aj dopravu, batožinu a cennosti, ktoré si na cestu beriete, a to pred poškodením, stratou či odcudzením. „Bežné cestovné poistenie napríklad v prípade zrušenia zájazdu zo strany cestovnej kancelárie ponúka náhradu vrátením peňazí. V prípade nejasností je lepšie konzultovať s cestovnou kanceláriou, ako aj finančným agentom, ktorý urobí presné zistenie vašich potrieb pred cestou a ponúkne potrebné zabezpečenie vzhľadom na charakter cesty a poistenie,“ vysvetľuje.

Práve krach cestovnej kancelárie je vždy stresujúca záležitosť. Či už sa o ňom dozviete pred príchodom alebo dokonca pri príchode do letoviska, kde vás hotel z dôvodu neuhradenia peňazí cestovkou odmietne ubytovať. „Kým dôjde k ukončeniu vymáhania škôd z krachu, potrebné je vedieť si zabezpečiť náhradné ubytovanie a návrat domov z vlastných prostriedkov. Obzvlášť potrebné je myslieť na deti, ktoré s vami cestujú a potrebujú opateru,“ upozorňuje Darina Huttová. Aj preto si vždy pri ceste do cudziny pribaľte nielen kontakt na slovenský zastupiteľský úrad v danej destinácii, ktorý pomôže minimálne organizačnými radami, ale pamätajte aj na peňažnú rezervu pokrývajúcu možné náhradné ubytovanie a najlacnejšiu dopravu z dovolenkovej destinácie domov. „Finančná rezerva by mala dosahovať až 100 % nákladov na dovolenku,“ upozorňuje. Potrebné je tiež sa pripraviť na úkony vymáhania náhrady za krach cestovnej kancelárie po návrate domov, ktoré sú časovo náročné a predstavujú aj nápor na nervy. „Ani poistenie cestovných kancelárií pred krachom nemusí byť dostatočné pre náhradu poškodeného. Odporúčame preto vybrať si vždy osvedčené cestovné kancelárie s tradíciou a overiť si rozsah ich vlastného poistenia,“ odporúča na záver. 

Nebojte sa reklamovať, ak vám cestovka sľubovala iné

Platí zásada, že cestovná kancelária má dodať to, čo bolo predmetom ponuky. V praxi však často dochádza k zámene počtu hviezdičiek zájazdu alebo destinácie s počtom hviezdičiek hotela, v ktorom sa ubytovanie má rezervovať. „Je potrebné pri objednávke zájazdu presne overiť kategóriu hotela a počítať najmä v orientálnych destináciách, že úroveň služieb bude v skutočnosti o hviezdičku nižšia než sme zvyknutí napríklad na Slovensku,“ hovorí generálna tajomníčka asociácie AFISP Darina Huttová. „Klient má právo sa sťažovať a cestovná kancelária má sťažnosť vyriešiť do 30 dní, v zložitejších prípadoch do 30 dní oznámiť, ako sťažnosť bude riešiť a definitívne ju vyriešiť do 60 dní,“ dodáva. To je však väčšinou lehota presahujúca trvanie pobytu. Ujasnite si preto, akú úroveň služieb si objednávate. „Vždy musí byť zabezpečená čistota a hygiena ubytovania. Hmyz v hromadnom výskyte, špinavá posteľná bielizeň, či neupratané izby sú dôvodom na sťažnosť a požadovanie náhrady škody,“ upozorňuje Darina Huttová.

TS