dnes má meniny Edita
zajtra Cyprián
26.9. 2018
Je váš drobec pripravený na školu?
Printer-friendly versionSend by emailPDF version

Čo by mal vedieť budúci prvák

Zápisy budúcich prvákov prebehnú tento rok v apríli a detičky by na nich mali preukázať svoje schopnosti – či poznajú svoje meno a adresu, farby, základné geometrické tvary, či sa už dokážu podpísať menom tlačenými písmenami, samé obliecť, používať príbor, povedať básničku alebo nakresliť obrázok. Aj vy si kladiete otázku, či je váš malý špunt naozaj pripravený na veľký svet školy?

„Sme to práve my, rodičia, ktorí najlepšie poznáme svoje dieťa a vieme, ako je na školu pripravené - či sa nájde niečo, v čom by malo pridať. A práve touto otázkou by sme sa mali zaoberať dostatočne včas pred zápisom,“hovorí psychologička Mgr. Silvia Langermann, ACC. a dodáva: „Už teraz môžeme sledovať, akú má náš drobček výslovnosť, slovnú zásobu, ako reaguje na cudzích ľudí, na nové prostredie, aj v pre neho stresujúcich situáciách. Všimnime si aj to, ako sa zapája do kolektívu a ako dlho je schopný sústrediť sa na jednu činnosť.“

Ak si nebudete istí, konzultujte svoje postrehy s pani učiteľkou v materskej škole. Nemajte však stres z toho, ak v škôlke tvrdia, že je vaše dieťa príliš hravé a nezapája sa do kolektívu, ani z toho, že na vianočnej besiedke nepovedalo celú básničku. „Moje odporúčanie pre všetkých váhavých rodičov je ísť sa poradiť s odborníkmi do Centra pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie už v tomto období a následne absolvovať zápis na základnej škole. V prípade pretrvávajúcich pochybností je možné testy zrelosti zopakovať v máji – júni. Nenastúpiť do školy totiž môžete, ale opačne to už nejde – bez zápisu vás skrátka nezoberú. Ak by aj v niečom nebolo celkom doma, stále je tu dosť času na to, ako ho pozitívne stimulovať. U detí v tomto veku znamená aj mesiac alebo dva veľký posun v ich vývoji,“odporúča psychologička.

Je veľmi dôležité, aby dieťa išlo do školy dobre pripravené, ale neznamená to, že teraz máte začať s prípravným maratónom a dieťaťu školu absolútne znechutiť. Nemusíte sa báť, vaše dieťatko vo veku od 2 do 6 rokov je priam naprogramované na osvojenie si všetkých možných zručností – veď okrem materinského jazyka sa učí chodiť, behať, skákať, kresliť... Najmenší sú schopní spontánne absorbovať omnoho väčšie množstvo nových informácií a poznatkov, ako my, dospelí. A ďalšou výhodou je aj to, že učenie neberú ako záťaž, ale ako zábavu. Nenadarmo sa hovorí, že ich mozog je ako malá špongia. Navyše – čím viac sa vaše dieťa učí, tým viac nervových prepojení sa mu v mozgu vytvára, čo má priaznivý vplyv na jeho celkový vývin.

„Je preukázané výskumami, že väčšina  detí sú kinestetickí žiaci – to znamená, že sa učia prostredníctvom pohybu a dotyku, ako aj cez zvuky, hudbu. Skrátka všetkými zmyslami. Dokonca, ak sa dieťa začne v tomto období učiť druhý jazyk, bude to mať pre neho ešte ďalšie výhody,“objasňuje odborníčka: „Štúdia z National Center for Biotechnology Information ukázala, že dvojjazyčné deti majú lepší výkon mozgu dokonca v porovnaní s dospelými, ktorí hovoria len jedným jazykom. Lepšie prepínajú medzi úlohami, riešia problémy, vedia si vyvolať spomienky, majú aj lepšie plánovacie schopnosti aj celkovo vyššiu intelektuálnu úroveň. Všetky tieto exekutívne funkcie sú aj kľúčom úspechu v škole. A akademický úspech je veľkým ukazovateľom dlhodobého pocitu šťastia.“

Najúčinnejšou metódou ako deti naučiť angličtinu je rovnako, ako sa naučili ich materinský jazyk – teda úplne prirodzene cez pesničky, riekanky, básničky. „Hodiny angličtiny pre malé deti takouto metódou prebiehajú kreatívnou hrou a zapojením všetkých zmyslov dieťaťa. Využíva sa tiež opakovaný posluch a pozitívne upevňovanie vedomostí. Najskôr ide o porozumenie a hovorenie, čítať a písať sa učia neskôr. Takéto kurzy angličtiny sú založené na prirodzenom absorbovaní, kde nie je potrebné merať výsledky. Pretože pozitívne posilňovanie prostredníctvom hier a zábavy je kľúčom k učeniu sa jazykov,“ vysvetľuje lingvistka a jazyková pedagogička Helen Doron.

Jedným z benefitov takejto metódy je aj  Brain Jog – zv. rozcvička mozgu, ktorá stimuluje spoločnú koordináciu oboch hemisfér, čím podporuje činnosť mozgu aj schopnosť učiť sa a tiež vylepšuje koncentráciu dieťaťa. Počas hodín sa zameriavame na rozvoj predškolských zručností a schopností a na celkový vývoj dieťatka. Nejde len o podporu komunikačných schopností, ale aj hrubej motoriky cez tanec, plazenie či skákanie. Porozumenie preberaného učiva v angličtine podporuje aj rozvoj jemnej grafomotoriky – deti nalepujú samolepky, vyfarbujú si, vystrihujú, či pracujú s výukovými kartičkami a ďalšími interaktívnymi materiálmi. V centre pozornosti je skrátka všetkých 5 zmyslov. 45 minút prebehne raz – dva, takže sa dieťatko na ďalšiu hodinu, ktorá kombinuje vizuálne, sluchové aj kinestetické aktivity, veľmi teší.

Pozitívnu skúsenosť s takouto metódou má známa moderátorka Petra Bernasovská:

„To, že sme naše dievčatá s manželom prihlásili na angličtinu podľa metódy lingvistky Helen Doron už v predškolskom veku, považujem za jedno z najlepších rozhodnutí. Zavážilo nielen to, že bez angličtiny dnes už človek nemôže v práci existovať, ale tiež, že tieto kurzy rozvíjajú kreativitu detí. A kreativita spolu s Brain Jog má veľa ďalších výhod – dievčatám sa zlepšila jemná aj hrubá motorika, rozšírili sa im komunikačné schopnosti aj koncentrácia, stali sa trpezlivejšími. Navyše sa na hodinách dobre zabavili a na ďalšiu lekciu sa vždy veľmi tešili. Aj preto pokračujeme aj teraz, keď sú už na základnej škole. Pre každú vekovú kategóriu aj jazykovú úroveň, až do 19 rokov, majú totiž pripravené špeciálne výučbové materiály,“s nadšením opisuje svoje rozhodnutie.

A ako môžete vy sami pomôcť vašim drobcom, aby ich krok do prvej triedy bol čo najveselší?

1.   Počúvajte, čo vám hovoria, pozerajte sa, čo pre vás vytvorili a odpovedajte na ich otázky.

2.   Pamätajte, že rovnako ako dospelí, ani deti nevynikajú vo všetkom a nemajú rovnaké tempo učenia. Nemajte preto prehnané nároky, ak mu niečo nejde – pokúste sa mu pomôcť v tom zdokonaliť a chváľte ho za to, čo mu ide a v čom sa zlepšuje.

3.   Svojho prváčika školou nestrašte, skôr mu ju opíšte ako úžasné dobrodružstvo, vďaka ktorému sa naučí množstvo nových vecí a nájde si nových priateľov, ktorí nezriedka vydržia celý život.

4.   Nezabudnite – ak sa vy sami budete obávať, ako vaše dieťa zvládne nástup do školy, že bude sklamané či neúspešné, dieťa to vycíti a prenesie na seba. Radšej ho pozitívne motivujte.

5.   Podporujte ho – dieťa sa vám tak skôr zverí, čo ho trápi a čo teší.

6.   Doprajte dieťaťu čas na hru a oddych.

Rozhodnutie o tom, či vaše dieťa zasadne do školských lavíc a stane sa nielen múdrejším, ale aj samostatnejším a sebavedomejším, je len na vás, rodičoch. Pretože ste to práve vy, ktorí vášho malého drobca najlepšie poznáte. Nezabudnite však na to, že najlepšie bude napredovať, ak budete primerane rozvíjať všetkých jeho 5 zmyslov – prirodzene a hlavne zábavne. No o čosi lepšie to predsa len pôjde, ak k tomu pridáte pocit bezpečia, istoty, porozumenia a povzbudenia J

 

PR