dnes má meniny Ľuboslav Ľuboslava
zajtra Matúš
20.9. 2018
Dokonalé potraviny pre zdravie
Printer-friendly versionSend by emailPDF version

V auguste dozrieva väčšina druhov zeleniny a ovocia. Vitamíny, minerály, vláknina a mnohé užitočné látky pre náš organizmus sa na pultoch vyskytujú v nevídanom množstve a rozmanitosti. Je čas na sezónnu kúru. Radí gastroenterológ Peter Minárik.

 

Fytochemikálie. Pomáhajú nám

Vitamíny sú vo všeobecnosti skupinou trinástich zložiek chemických látok absolútne nevyhnutných pre existenciu človeka. Transformujú v tele živiny na energiu, ale majú aj ochranné a preventívne účinky. Látky v rastlinnej strave pôsobia ako prevencia kardiovaskulárnych a rakovinových ochorení. Napríklad marhule obsahujú farbivo beta-karotén a kyselinu listovú (vitamín B9), ktoré chránia pred rakovinou prostaty, prsníkov a čriev. Hrozno v sebe ukrýva kyselinu listovú, farbivá a draslík, ktorý pomáha pri odstraňovaní odpadových látok z organizmu a riadení srdcového rytmu. Hrušky majú silný antibakteriálny, močopudný a posilňujúci účinok. Slivky poskytujú ideálnu kombináciu vápnika a fosforu, čím posilňujú kosti a pomáhajú tráveniu. Jablkách v hojnej miere ponúkajú flavonoidy a pektíny, ktoré pôsobia ako strážcovia čriev.

Plodová zelenina, ako  paradajky, paprika alebo uhorky sú bohaté na vitamín B, C a K, ale aj na alkaloidy, karotén a rôzne minerálne látky. Napríklad zelená paprika je výdatný zdroj kyseliny listovej, ktorá má pozitívne účinky na krvotvorbu, chráni srdce a zlepšuje náladu. Cibuľa má množstvo vitamínov, éterických olejov a živín s obsahom síry, železa, medi, fosforu, selénu, ako aj fytoncíd, ktorý ničí choroboplodné zárodky a zastavuje rast niektorých baktérií a mikroorganizmov. Mrkva je bohatá na betakarotén, vitamíny B, C, D a E, minerály a stopové prvky. Pomáha očiam, znižuje hladinu cholesterolu a zlepšuje trávenie.

 

Zázračné antioxidanty

Mnohé z užitočných rastlinných živín sú vo svojej podstate antioxidanty. Sú to látky, ktoré poskytujú bunkám  ochranu pred poškodením z oxidatívneho stresu, a to tak, že viažu nestabilné voľné kyslíkové radikály. Medzi antioxidanty patria niektoré vitamíny, ale aj látky nevitamínovej povahy, napríklad  karotenoidy a minerály. Názornou ukážkou preventívneho pôsobenia antioxidantov je rozkrojené jablko ponechané voľne na vzduchu. Kyslík, ktorý je vo vzduchu, v ňom spúšťa oxidatívne procesy, v dôsledku čoho rýchlo zhnedne. Ak sa však jablko pokvapká citrónovou šťavou, ktorá obsahuje vitamín C, oxidatívne procesy sa spomalia a dužina ostane bledožltá. Podobne je to aj s naším organizmom. Antioxidanty nájdeme v ovocí, zelenine, strukovinách, bylinách, ale aj celozrnných obilninách, obilných klíčkoch a rastlinných olejoch. Množstvo antioxidantov sa nachádza aj v korení. Mletý klinček sa  vyznačuje najvyššou antioxidačnou aktivitou zo všetkých rastlinných potravín.

V záujme zabezpečenia dostatočného príjmu antioxidantov by sme mali konzumovať rastlinné potraviny každý deň, v dostatočnom množstve, v plnej pestrosti a striedať jednotlivé druhy zeleniny, ovocia, strukovín, byliniek a korenín. Ak to budeme robiť každý deň, potom nemusíme počítať, v ktorej potravine sa koľko akej látky vyskytuje. Automaticky si zabezpečíme dostatočný prísun antioxidantov a ostatných fytochemikálií.

 

Špeciálne letné upozornenie

Pre zachovanie cenných látok umývajte ovocie a zeleninu vcelku pod tečúcou vodou, uprednostnite šetrnú tepelnú úpravu a neskladujte ich ošúpané. Aby naše telo dokázalo zužitkovať vitamíny, potrebuje aj pohyb a dostatočný prísun kvalitných  rastlinných tukov, ktoré zabezpečujú rozpustnosť a vstrebávanie vitamínov. Napríklad vitamíny skupiny ADEK, dokonalé pre kosti, kožu a zuby, sú rozpustné v tukoch. Pár kvapiek rastlinného oleja, alebo nátierka vyrobená z nich to istia. Najväčším zdrojom vitamínu Dje jeho tvorba v koži vplyvom slnečného UVB žiarenia a netreba sa pritom dlho a (onko)rizikovo opaľovať. Vzácny D vitamín sa nachádza v treščej pečeni, vaječnom žĺtku, bravčovom mäse, hríboch, mlieku, sóji aj cereáliách.