dnes má meniny Anabela
zajtra Jana
20.8. 2017
Milujete preháňať sa na motorke?
Printer-friendly versionSend by emailPDF version

V roku 2012 zomrelo na slovenských cestách 296 osôb. V porovnaní s predchádzajúcim rokom bol zaznamenaný mierny pokles, presne o 8,65 %. Z niekoľkoročnej klesajúcej tendencie sa na prvý pohľad môže zdať, že situácia sa zlepšuje, prevencia a zákonné opatrenia prinášajú dobré výsledky. Avšak v momente, keď sa na štatistiky pozrieme pozornejšie zistíme, že počet smrteľných nehôd motorkárov medziročne neklesol, dokonca stúpol z 8,3 % v roku 2011 na 9,1 % za uplynulý rok.

Návodov na vylepšenie týchto čísel existuje viacero, okrem vzájomnej ohľaduplnosti a vzájomného rešpektovania sa všetkými účastníkmi premávky. Podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského významnú úlohu v rámci znižovania nehodovosti na cestách zohráva vzdelávanie a prax. S týmto názorom plne súhlasí Peter Krištín, inštruktor spoločnosti SuperDrive: „Mnohí motorkári si neuvedomujú svoju zraniteľnosť. Často je pre nich jazda symbolom voľnosti a žiadna rýchlosť nie je dostatočne vysoká. Najnebezpečnejším obdobím je jar, kedy sú po dlhej zimnej pauze všetci motorkári začiatočníkmi a preceňujú svoje sily a skúsenosti. Existuje viacero možností predchádzania nehodám – ako napríklad uvedomenie si svojej zraniteľnosti, rešpektovanie pravidiel cestnej premávky a jej ostatných účastníkov, predvídavosť či sústredenosť. Najmä však je potrebné dokonale poznať vlastnosti svojho vozidla a svoje šoférske schopnosti a zručnosti.“

Motorkári patria medzi najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky. K ich nehodám prichádza z rôznych príčin a dôvodov, v rámci ochrany ich samotných je však potrebné rozlišovať medzi pádom z motocykla a nárazom s ním. „Pri oboch prípadoch nehôd je potrebné zabezpečenie čo najväčšieho množstva výstražných a reflexných prvkov na zvýraznenie či upozornenie na miesto nehody. Treba však zistiť aj základnú príčinu nehody, či už to môže byť šmykľavá vozovka alebo predmet na ceste, a tým predísť ďalším nehodám a škodám,“ vysvetľuje Tomáš Mydlo zo Záchrannej služby Slovenskej republiky a upozorňuje: „Veľmi dôležité je aj včasné poskytnutie laickej prvej pomoci motorkárom, avšak treba mať na mysli špecifické poranenia pri tejto skupine. Týka sa to najmä krčnej chrbtice, s ktorou treba zaobchádzať veľmi opatrne a skladanie ochrannej prilby poranenému je dovolené iba v prípade, že bráni dýchaniu.“

Druhy nehôd motocyklov
- nehoda vodiča motocykla bez účasti iného účastníka cestnej premávky
- nehoda s iným účastníkov cestnej premávky zavinená vodičom motocykla
- nehoda s iným účastníkom cestnej premávky so zavinením iným účastníkom cestnej premávky alebo zverou

Príčiny nehôd
Okrem hrubého porušenia predpisov sú príčiny:
- vodič motocykla nemá správny odhad rizika, brzdnej dráhy a podobne,
- vodič motocykla nedostatočne ovláda motocykel v krízových situáciách,
- iný účastník cestnej premávky prehliadne motocykel alebo neodhadne smer jazdy, rýchlosť a podobne.

Riešenie pre vodičov motocyklov
• Prax na bezpečných autocvičiskách so zameraním na odhadovanie brzdne dráhy, všeobecného rizika, riešenie krízových situácii, zvládanie jazdy pri vysokej rýchlosti.
• Vybavenie vodiča motocykla bezpečnostnými prvkami, ktoré znižujú následky dopravných nehôd.
• Zvýšenie bezpečnosti cestnej infraštruktúry

Riešenie pre ostatných účastníkov cestnej premávky
• Chodci a cyklisti – momentálne neriešiteľné, jediná možnosť je vzdelávanie cez médiá a opätovne zaviesť dopravnú výchovu do škôl.
• Vodiči motorových vozidiel – doplnenie výučby o teóriu a prax v rozoznávaní smeru, rýchlosti a správania sa motocykla.
Rady na záver, čo robiť:
1. Vzdelávať vodičov motocyklov, najmä prax
2. Vzdelávať vodičov ostatných motorových vozidiel
3. Vzdelávať chodcov a cyklistov
4. Zvýšiť bezpečnosť cestnej infraštruktúry
5. Zdokonaliť pravidlá cestnej premávky

Jozef Drahovský, motorkár, účastník cestnej premávky