dnes má meniny Emília
zajtra Katarína
24.11. 2017
Krok za krokom k čitateľstvu. Ako stimulovať dieťa do prvého roku jeho života?
Printer-friendly versionSend by emailPDF version

 

Cesty k rozvoju čitateľských schopností vedú cez jazyk, komunikáciu, poznávanie slov a významov hovoreného slova.

v 6-tich mesiacoch dieťa

  • vytvára veľa rozličných zvukov;
  • smeje sa, mumle, brble – komunikuje s rodinnými príslušníkmi;
  • reaguje na hluk, zlosť a priateľské hlasy;
  • obracia sa za novými zvukmi, pozerá na ne;
  • reaguje na výstrahy.

V 9-tich mesiacoch dieťa

  • reaguje na meno a ťapká na svoj obraz v zrkadle;
  • vie vytvoriť 4 a viac rozličných zvukov;
  • často používa slabiky ba, da, ka, ga;
  • prekladá objekty a predmety z jednej ruky do druhej;
  • počúva svoj vlastný hlas a zvuky (vokalizáciu), ale aj iných;
  • pokúša sa napodobniť zvuky.

V 10-tich mesiacoch dieťa

  • môže začať hovoriť “mama” a “tata”;
  • vykrikuje, aby upútalo pozornosť;
  • využíva džavot (džavoce tak, že to znie ako jeho vlastná reč);
  • hrá sa na “kukuk” (na schovávačku), rozumie obsahu hry;
  • opakovane hovorí slabiku alebo sekvenciu zvukov.

V 12-tich mesiacoch dieťa

  • rozpoznáva svoje meno;
  • hovorí 2 - 3 slová popri “mama” a “tata”
  • napodobňuje (imituje) známe slová;
  • rozumie jednoduchým inštrukciám;
  • rozoznáva slová ako zástupné symboly pre objekty: pri slove auto je schopné ukázať na auto, pri slove mačka zamňauká („mňau“).

    Odporúčania, ako stimulovať dieťa do prvého roku jeho života:

  • odpovedajte svojmu dieťaťu na jeho bľabot a mumlanie, reagujte na jeho prvú nezrozumiteľnú reč;
  • rozprávajte svojmu dieťaťu, ako sa oň staráte počas dňa;
  • čítajte mu každý deň farebne ilustrované knihy;
  • snažte sa formulovať a viesť svoju reč jednoducho, zrozumiteľne a konkrétne;
  • recitujte mu jednoduché veršíky a detské riekanky;
  • spievajte mu pesničky;
  • preukazujte a vzbudzujte záujem o všetky zvuky, ktoré počujete (cinkanie na sklenený pohár, zvonenie domového zvončeka na dverách, šum dažďa), pomenujte ich;
  • učte svoje dieťa pomenovania každodenných činností a ľudí;
  • berte svoje dieťa na nové miesta a oboznamujte ho s novými;
  • hrajte sa so svojím dieťaťom hry ako: “kukuk” a „ťap-ťap-ťapušky” a pod.;
  • púšťajte svojmu dieťaťu jednoduchú hudbu.

    Ľudmila Hrdináková

FOTO © Vlado Nagy