dnes má meniny Dobromila
zajtra Klára
28.10. 2020
Jeme... a čo na to rakovina?
Printer-friendly versionSend by emailPDF version

Zelenina, ovocie, strukoviny, celozrnný chlieb, ryža, cestoviny pomáhajú udržať energiu bez priberania na hmotnosti. Chránia pred rakovinou, pretože majú menej kalórií a viac vláknin. A čo je skvelé, máte pocit, že máte plnú nádrž a nemáte pocit hladu.

Uhľohydráty pre Váš motor
Uhľohydráty sú pohonné látky, stlačíte pedál a už cítite pohyb. Tuky sú skôr pre traktory – pomalé a ťažké stroje. Tak si pamätajte – ovocie, zelenina a vlákniny udržujú rýchlosť a energiu.

Mäso a zemiaky?
Že nepatríte k vegetariánom? Žiadny problém. Nemusíte sa mäsa vzdať – chudé mäso a s mierou. Ak ho máte na tanieri a je veľkosti hracej karty, máte v rukách tromf.

Tučný a fit
Chlapi majú radi veľa tučných jedál. Môžete byť fit a aj trochu tučný, ale ak je toho tuku veľa, začnete mať problémy – vysoký krvný tlak, srdcovocievne choroby, zvyšuje sa aj riziko rakoviny. Tuky nie sú vždy zlé a v určitej miere pomáhajú aj znížiť uvedené riziká. Záleží na ich druhu i na ich množstve. Saturovaný tuk upcháva cesty pre pohonné látky, dajte preto
prednosť radšej nesaturovanému tuku, akým je napr. olivový olej.

Podľa zákona musí byť na potravinách uvedené množstvo tuku. Obmedzte potraviny, ktoré obsahujú viac než 19 g tuku na 100 g jedla alebo 5 g saturovaného tuku na 100 g jedla. Dobré je dodržovať množstvo 3 g tuku a menej než 2 g saturovaného tuku na 100 g jedla.

Ak máte rád mäso...
Je dobré mať na tanieri ideálny mix pozostávajúcich z 1/3 alebo menej mäsa - kuracieho alebo rybacieho - a z 2/3 zeleniny, cestovín alebo ryže.

Vyhýbajte sa údeninám, sladkému pečivu, koláčikom - obsahujú zvyčajne veľa saturovaného tuku.

Nepoužívajte pri príprave jedál veľa tuku a zbytočne nevysmážajte, radšej dajte prednosť vareniu, duseniu, pečeniu a grilovaniu.

Život plný stresu Vás často núti jesť „za pochodu“. Nie všetci máme možnosť luxusu posadiť sa cez deň k jedlu, ale to ešte neznamená, že by jedenie postojačky bolo nebezpečné. Ak si pri tomto spôsobe zvolíte zdravé jedlo, ktoré nie je rizikom pre zdravie, dá sa aj takýmto spôsobom občas stravovať. Supermarkety s dobrými šalátovými barmi môžu byť pre mužov „v jazde” zeleným svetlom. Dnešné moderné pripravovanie zdravých šalátov poskytuje chutné jedlo s nízkym obsahom kalórií, ktoré je aj cenovo prístupné.

Nemusíte sa učiť od kuchárov v televízii. Dobré jedlo si môžete pripraviť aj sám a možno i lepšie. Len taký malý príklad experimentovania – dáte do woku nakrájanú zeleninu, chudé mäso a pridáte ryžu. Už máte dobré televízne jedlo! Potom si dajte ovocie a jogurt. Bude to lacnejšie a zdravšie.

v spolupráci s Ligou proti rakovine SR

FOTO © Pavol Matuška