dnes má meniny Sidónia
zajtra Ján
23.6. 2018
Hatha joga
Printer-friendly versionSend by emailPDF version

Joga je filozofia, ktorá vznikla v Indii asi pred 5 000 rokmi. V priebehu mnohých rokov sa rozvetvila do niekoľkých typov – každý je zameraný na určitý aspekt rozvoja a rastu. Joga začína byť pre západnú civilizáciu obľúbeným systémom, ktorý rozvíja súčasného človeka celistvo. Prináša pocit rozvoja a to v rovinách:

- mentálnej (duševnej) – ukľudnenie, pocit vyrovnanosti;

- fyzickej – zlepšenie kondície, vitality, pružné svaly, kĺbovú pohyblivosť.

Na západe, joga väčšinou znamená rôzne fyzické cvičenia (asány) a dýchacie techniky (pránajáma). Existuje 7 hlavných typov jogy – Hatha Joga, Raja Joga, Kundalini Joga, Karma Joga, Tantric Joga Bhakti Joga a  Jnana Yoga. S využitím rôznych techník majú všetky rovnaký cieľ – dosiahnuť zdravie a harmóniu.

Power joga nie je typická, pôvodná joga. Je to moderný komplexný cvičebný systém, ktorý z klasickej jogy prevzal len základné ásany (pozície) a vytvoril tak cvičenie, ktoré je vhodné pre široké spektrum cvičencov bez vekových, či výkonnostných obmedzení. Cvičenie spočíva v pravidelnom opakovaní základných jogových ásan, kombinovaných do systému sily a natiahnutia. Pozície sa vykonávajú v pomalom tempe s dôrazom na techniku, každý cvik v individuálnom rozsahu a záťaži. Čo sa týka širokospektrálnych zdravotných účinkov, pri technicky správne zvládnutých pozíciách dokážu zabezpečiť stimuláciu jednotlivých orgánov tela.

Hatha joga má filozofické korene v tantrickom pohybe, to znamená, že telo a s ním spojený pohyb využíva ako nástroj k hľadaniu, vnímaniu vnútorného pokoja. Hatha joga pomáha očistiť telo, a tým aj myseľ. K tejto očiste slúžia ásany (pozície), mudry (symbolické gestá), pránajáma (kontrola dychu) a krije (očistné techniky). Je ideálnym cvičením pre všetkých, ktorí chcú dosiahnuť dobrý zdravotný stav a kondíciu. Cvičením Hatha jogy ovplyvňujeme tiež činnosť autonómneho vegetatívneho systému, ovládame riadenie emócií, ktoré sú spojené so žľazami s vnútornou sekréciou. Vďaka cvičeniu a dýchaniu sa učíme rozumieť svojmu telu a okoliu.


Hlavné zásady cvičenia Hatha jogy
• Ide o nenásilné cvičenie len do pocitu príjemného natiahnutia, či príjemnej únavy so zameraním pozorností dovnútra, cvičí sa pre prežívanie vlastného zážitku z cvičenia, nie pre vonkajší efekt.

• Pri správnom cvičení neprichádzajú nepríjemné pocity, nevoľnosť, bolesti hlavy, búšenie srdca, rozochvenie a pod.

• Zásadne treba dodržiavať a rešpektovať pravidlo sústredenej pozornosti na pocity z tela, to znamená, pri prvom náznaku bolesti ásanu ďalej „nedoťahovať“. Násilné prekonávanie ztuhnutosti, odrazy, švihy, pády a podobne do jogy nepatria, ba priamo pôsobia proti jej účinkom.

• Cieľom cvičenia Hatha jogy nie sú nepríjemné pocity. Zmysel Hatha jogy je v tom, že dokážete tieto pocity zvládnuť a nebudete ich chcieť prekonať, ale naopak urobiť len to, čo je príjemné. Pokročilosť cvičenia vyjadruje navodenie harmónie pocitu z príjemne, pokojne zvládnutej a precvičenej pozície, nie jej obtiažnosti.

• Hatha jogu sa odporúča cvičiť dva až trikrát do týždňa a keďže ide o pomalšie cvičenie a chvíľu trvá, kým sa pri nej telo rozprúdi, trvanie cvičenia je doporučené na 1,5 hodiny. Výsledky cvičenia Hatha jogy sa dostavia približne po 2 až 3 mesiacoch.

Dýchanie (Pránajáma)
Zadržiavanie dychu má mnoho kontraindikácií, preto každý, kto sa lieči na nejaké ochorenie, by mal plný jogový dych konzultovať s lekárom.

Plný jogový dych predstavuje techniku dýchania nosom, pri ktorej sa plynulo spája brušné, hrudné a podkľúčne dýchanie do jednej dychovej vlny. Rozlišujeme tak nádych, výdych a krátku dychovú pauzu. Plynule prechádzajú fázy jedna po druhej a krátka dychová pauza je prirodzeným zakončením každej fázy. Pri výdychu dochádza k uvoľneniu a pri nádychu k napätiu svalov. Dýchať treba nosom a snažiť sa, aby plný jogový dych bol nepočuteľný, tichý. Plný jogový dych ovplyvňuje telo a myseľ. Pre jeho nácvik si treba zvoliť pozíciu v ľahu na chrbte, pozíciu mŕtvoly (šavásanu).

Plný jogový dych sa začína prvým výdychom, ktorým čo najviac vyprázdnime pľúca, a až potom prejdeme k pravidelnému cyklu plného jogového dýchania. Začíname s nádychom v smere od spevneného zámku panvového dna, stiahnutie zvieračov (muladhara bandha) pokračujeme postupne cez spodnú, vrchnú časť brucha, cez hrudník až pod kľúčne kosti a s výdychom sa vraciame postupne cez všetky tieto časti dychovej vlny späť, pričom v postupnom výdychu vtiahneme spodnú časť rebier a pupok, brušný zámok (bandha uddijána) dovnútra.

podľa tlačových materiálov spoločnosti Danone
Zdroje:
www.inpulse.sk, www.activia.sk, www.arcadiamedica.sk