dnes má meniny Sidónia
zajtra Ján
23.6. 2018
Pohyb je nevyhnutnou súčasťou života
Printer-friendly versionSend by emailPDF version

Pohyb je základný princíp života ako takého, jeho rozmanitosť je obrovská. Pohyb je dôležitý k našej existencii a nášmu zdraviu. Pomáha predchádzať nielen chorobám, ale ich aj liečiť. Úmrtnosť ľudí, ktorí sa nepohybujú, je až o tretinu vyššia ako u tých, ktorí sú aktívni. Človek nie je pripravený na nedostatok pohybu. V dnešnej industriálnej spoločnosti sa hýbeme málo.
V tele s nedostatkom pohybu viaznu biomechanické procesy, vznikajú vyššie riziká rôznych ochorení, a je len otázkou času, kedy sa prejavia v podobe zdravotných problémov.

Čo dosiahneme optimálnym pohybom?
- podnecujeme cez hormonálny a nervový systém celý organizmus k výraznejšej látkovej premene (metabolizmu),
- podporujeme srdečnú činnosť,
- zvyšujeme dychový objem a vitálnu kapacitu pľúc,
- napomáhame odstraňovaniu toxických látok,
- stimulujeme produkciu endorfínov v mozgu,
- harmonizujeme vegetatívny nervový systém a svalovú rovnováhu,
- umožňujeme fyziologické zapájanie jednotlivých svalových skupín do pohybových vzorcov.

Treba zdôrazniť, že vhodne zvolenou pohybovou aktivitou môžeme zaisťovať a prípadne pozitívne korigovať postavenie jednotlivých stavcov chrbtice a ich fyziologické dvojesovité zakrivenie.


Čo všetko vieme pohybom ovplyvniť?
- zníženie množstva telesného tuku,
- zvýšenie výdaja energie vo forme tepla,
- krátkodobý anorektický efekt (odstránenie hladu),
- pozitívne ovplyvnenie metabolizmu,
- optimalizáciu krvného tlaku,
- optimalizáciu hladiny tukov v krvi,
- zlepšenie fyzickej výkonnosti,
- pozitívny psychologický efekt.


Dôležitá je psychická motivácia!
Všeobecne človek musí mať vždy radosť z toho, čo robí. Akonáhle bude robiť niečo nasilu, s pocitom, že sa sám trápi, je to kontraproduktívne a zakrátko takýto druh činnosti zanechá. Platí to aj pre pohyb.

Človek potrebuje pohyb, ale taký pohyb, ktorý mu prináša radosť a uspokojenie. Dá sa to zistiť podľa toho, že sa dostanete do stavu nespokojnosti, ak pohyb vynecháte. Cvičenie musí byť príjemné a aj po jeho skončení by ste sa mali cítiť dobre, alebo lepšie. Mierna únava je v poriadku.


Obezita a možnosti jej ovplyvnenia cvičením.
Obezita predstavuje veľké nebezpečenstvo pre svojho „majiteľa“. Nejde len o estetické hľadisko, ale hlavne o zdravotné, lebo nadbytok tukového tkaniva zvyšuje zdravotné riziko vzniku závažných pridružených ochorení. Navyše rozlišujeme tuk podkožný a tuk vnútrobrušný (tzv. viscerálny). Práve v prípade vnútrobrušného tuku je veľmi úzke prepojenie medzi jeho zmnožením a zvýšeným rizikom vzniku srdcovo-cievnych ochorení (a nielen ich).


podľa tlačových materiálov spoločnosti Danone
Zdroje: www.inpulse.sk, www.activia.sk, www.arcadiamedica.sk