dnes má meniny Kristína
zajtra Nataša
16.1. 2018
Zdravá výživa - kým sa dieťa narodí (aktual.)
Printer-friendly versionSend by emailPDF version

Začínať so „zdravou výživou“ v tehotenstve je, úprimne povedané, neskoro. Už v období pred počatím by mala byť strava dobre vyvážená. Budúca mamička by mala mať primeranú váhu a rozhodne by nemala fajčiť. To všetko platí aspoň tri mesiace pred plánovaným tehotenstvom. Vlastne, je to doporučenie všeobecné, ktorým by sme sa mali riadiť všetci a stále.

V tehotenstve (ale aj pred ním) doporučujú odborníci tieto výživové opatrenia:
1. dbať na dostatočný príjem potravín so zvýšeným obsahom kyseliny listovej, ktorá podporuje správny vývoj nervovej sústavy plodu (!! kyselina listová sa varom ničí; podľa teploty a doby varu až na polovicu uvádzanej dávky).

Výborným zdrojom sú surové potraviny:
orechy, slnečnicové a sezamové semená
bobuľové ovocie, napr. maliny, ostružiny, jahody, a tiež pomaranče
čerstvá zelenina, napr. hlávkový a ľadový šalát, zelený hrášok – zeleninu určenú skôr na varenie, ako je špenát, kapusta, karfiol, červená repa, brokolica, upravujeme, ak je možné, na pare

Výborným zdrojom sú aj obohatené raňajkové cereálie – kukuričné lupienky, a ak ich znesiete, tiež pivovarské kvasnice. Z potravín varených a pečených to sú celozrné obiloviny, strukoviny, vajce a pečeň (tá sa však zaraďuje len mimoriadne, kvôli nadmernému obsahu vitamínu A a toxických látok).

2. jesť dostatočné množstvo potravín bohatých na železo s dobrou vstrebateľnosťou. Železo sa predsa len najlepšie vstrebáva z mäsa. Využiteľnosť z rastlinných zdrojov významne zvýšime súčasným dostatočným prívodom vitamínu C.

3. jesť aspoň 2x týždenne pokrmy z morských rýb – dôležitý zdroj omega 3 - nenasýtených kyselín a jódu. Tie sú potrebné ako pre úspešný vývoj dieťaťa, tak aj pre nekomplikovaný priebeh tehotenstva.

Pre ženu, ktorá plánuje dieťatko, je oveľa dôležitejšie jesť rozumne než sa snažiť preventívne prijímať niektoré živiny, vitamíny a prvky v multivitamínových doplnkoch – naopak je bezpečnejšie neužívať umelé prípravky (samozrejme, okrem nutných liekov).

Čo škodí
Najneskôr vo chvíli, keď sa budúca mamička dozvie o svojom tehotenstve, mala by zo svojej stravy vylúčiť to, čo dieťatku škodí, hlavne nasledujúce položky:
1. alkohol – riziko závažného poškodenia plodu!
2. údeniny – pre obsah solí, karcinogénnych látok a schopnosť vyvolávať žalúdočné problémy. Prípustná môže byť varená alebo dusená šunka 1x týždenne, vždy s dostatkom zeleniny.
3. umelé sladidlá – zároveň farbené a ochutené nápoje.
4. obmedziť a možno aj úplne vynechať plesňové syry – zvyšujú riziko kvasinkových a plesňových ochorení.
5. úplné tabu pre všetkých sú, samozrejme, všetky potraviny napadnuté nežiaducimi plesňami (a teda veľmi nebezpečnými mykotoxínmi). Nestačí pleseň zoškrabnúť alebo potravinu obkrájať, prevariť a podobne – vyhoďte ju!
6. búrske oriešky (arašidy, solené „buráky“) – zo všetkých orechov bývajú najčastejšie napadnuté plesňami a môžu vyvolať skrytú alergiu.
7. potraviny s nadmerným množstvom konzervačných látok.
8. niektoré druhy korenia. Určite vynechať jalovec, horčičné semienko, šafran, rozmarín, muškátový oriešok a petržlen vo väčšom množstve. Môžu spôsobiť potrat či predčasný pôrod.

Obmedziť je nutné:
1. škoricu, korenie, mätu, kari, zeler vo vyšších dávkach – prekrvujú malú panvu
2. kofeín – nevypiť viac než 2 hrnčeky kávy alebo 2 hrnčeky čierneho čaju denne. Tehotenstvo výrazne spomaľuje polčas rozpadu kofeínu – z 3–4 na 10–18 hodín.
3. väčšinu bylinkových čajov – je možné používať len maliník, jahodník, ostružiník, lipový kvet a šípky
4. nadmieru soli
5. nadmieru cukru a bieleho pečiva
6. chinín (tonik)
7. stužené tuky (tzv. 100% tuky užívané na smaženie či pečenie)
8. nadmieru tukov – živočíšne i rastlinné tuky (dodržujte denný pomer 1 : 2)
9. fajčenie!
Ak ste fajčiarka a je pre vás ťažké prestať, alebo si myslíte, že dieťatko vo vás to nejako vydrží, pripomeňme si niekoľko dobrých dôvodov k zahodeniu poslednej cigarety:
– dieťa fajčiacej matky máva zníženú pôrodnú váhu (priemerne o 100–300 g), teda horší štart do života
– škodlivé látky prechádzajú priamo do plodu a poškodzujú ho
– fajčenie znižuje obsah kyslíku v krvi, a teda zhoršuje aj vývoj plodu
– dieťa fajčiarky býva častejšie choré, trpí na zápaly horných a dolných dýchacích ciest a zápal stredného ucha. Je známa súvislosť fajčenia matky so syndrómom náhleho úmrtia dojčiat
– peniaze za fajčenie odčerpávajú ekonomické prostriedky rodiny
– dieťa je náchylnejší k závislosti na tabak už v školskom veku
– deti majú právo na bezpečný a vľúdny domov, kde je zdravé ovzdušie

Olga Illková, Lucie Nečasová, Zdeňka Vašíčková

ukážka z knihy: Olga Illková, Lucie Nečasová, Zdeňka Vašíčková: Zdravá výživa malých dětí, Portál 2005
s povolením vydavateľstva

 

FOTO © Ľubomíra Hricová