dnes má meniny Ľuboslav Ľuboslava
zajtra Matúš
20.9. 2018
"Plávanie" dojčiat a batoliat
Printer-friendly versionSend by emailPDF version

od 6 mesiacov do 1,5 roka (horná hranica ± 0,5 roka)

Dieťa v tomto období okrem finalizácie problematiky vzpriamovania objavuje svet priestorovej orientácie a ovládania svojho okolia. Aj tieto zručnosti by si malo dieťa rozvíjať samostatne, bez priameho zásahu dospelého.

Začína sa prejavovať dozrievanie mozgových centier a takmer všetky deti v období približne 8 – 10 mesiacov prvýkrát významne menia celkový charakter svojho správania sa k okoliu. Začínajú vnímať pocit ohrozenia a menia formy komunikácie so svojím okolím.

Často krátkodobo akceptujú len matku. Je dôležité tieto zmeny akceptovať a nenarušiť dieťaťu pocit bezpečia a istoty vystavovaním rôznym stresom spôsobeným kontaktom osôb, ktoré odmieta. Niekedy je ňou aj vlastný otecko.

Využívaním vodného prostredia sa v tomto období stáva z dieťaťa neobmedzený vládca vodného sveta až po úplnú samostatnosť v zmysle neustáleho dozoru a dopomoci rodičov a inštruktorov.

Hygienické požiadavky
hygienicky nezávadná voda upravovaná podľa prísnych kritérií, presahujúcich bežne záväzné normy na úpravu vody v bazénoch
v bazéne pre viacej detí je potrebné mať plavky s gumičkami
v prípade plávania v bazéne, dôkladná intímna očista dospelých pred vstupom do bazénu<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />




vatové tampóny do ušiek (nie na paličkách, len samostatná vata zmotaná do vretienka)

Teplota vody a vzduchu

Teplota vody 32°C
Veľa detí v tomto veku obľubuje aj chladnejšiu vodu. Vhodné je, keď je možné teplotu buď striedať, alebo prispôsobiť individuálne potrebám dieťaťa.

Mnohé deti sú schopné krátkodobo akceptovať pobyt vo verejných bazénoch, kde voda dosahuje cca 27-28°C. Nižšia teplota už nie je vhodná ani na krátkodobý pobyt.

Vzduch podľa zvyklostí. Nedoporučuje sa dohrievanie vzduchu. Vo všeobecnosti sa vo všetkých priestoroch obývaných dospelými ľuďmi vyskytuje teplota, ktorú je dieťa schopné akceptovať. Vhodné je nenechávať deti po opustení vody dlho mokré.

Dĺžka pobytu vo vode
Podľa nálady dieťaťa a možností „plávania“. Pobyt dieťaťa vo vode by mal rešpektovať jeho denné doby zamestnania a nemal by znamenať výrazný zásah do jeho dennej záťaže.

Doporučené činnosti
polohovanie v kolmej polohe s držaním za hrudník dieťaťa
cvičenia s využívaním odporu vody, kombinované s cvičeniami zameranými na zmenu polohy dieťaťa
od jedného roku nácvik zanárania
využívanie vodných pomôcok a potrieb na dosiahnutie samostatných činností dieťa, bez zásahu rodičov a inštruktorov
organizovať všetky činnosti len hrou a zábavou
byť neustále v dosahu na dieťa

Nevhodné činnosti
neustály fyzický kontakt s dieťaťom
nácvik ponárania od jedného roku bez odborného dozoru
nácvik plaveckých zručností
opakovanie akéhokoľvek naučeného pohybového prejavu bez istoty, že nezapadá do pohybového vzorca plaveckého spôsobu
vyžadovať od detí zručnosti a cvičenia, ktoré si vyžadujú zásah druhej osoby a sú teda nad rámec ich samostatného zvládnutia
činnosti nerešpektujúce aktuálnu úroveň psychomotorického vývoja dieťaťa
časté drobné nehody, spôsobené nesústredenosťou rodiča


Alexander Vajda