dnes má meniny Drahomír
zajtra Bohuslav
16.7. 2019
Je tu obdobie chrípok – posilnite si svoju imunitu
Printer-friendly versionSend by emailPDF version

Ako každý rok aj tento už prechádzame obdobím chrípok, nachladnutia a pod náporom bacilov náš organizmus skladá skúšku z odolnosti. V druhej polovici zimy býva organizmus oslabený nedostatkom slnečnej energie, vyčerpal všetky zásoby a mnohokrát nedostáva potrebné množstvo vitamínov. Navyše mu často chýba zdravý pohyb na čerstvom vzduchu. Práve v tomto období sa ukáže, ako pracuje a funguje náš imunitný systém a hlavne, ako sme schopní mu pomáhať, aby sa ochoreniam lepšie bránil.

Imunitný systém patrí k základným systémom ľudského organizmu – spolu s nervovým, srdcovým, pohybovým a tráviacim zaisťuje harmonickú činnosť organizmu ako celku. Imunita má na starosti obranu proti vonkajším, ale aj vnútorným látkam a podnetom, ktoré nazývame imunogény alebo antigény. Nechránia nás len proti infekciám, ale pomáhajú nám z tela odstraňovať všetko choré, odumrelé a nepotrebné. Bojujú aj proti rakovinovým bunkám, čiže pôsobia ako lekár vo vnútri organizmu.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />



Základ imunitného systému je daný geneticky. Vrodená imunita človeku umožňuje brániť sa proti škodlivinám vonkajšieho prostredia od narodenia. Obranyschopnosť organizmu proti ochoreniam sa, samozrejme, dá trénovať. Každý z nás má možnosť postarať sa jednoduchými zmenami v spôsobe života o to, aby jeho imunitný systém dobre pracoval a netrpel neustálym preťažovaním.





Čím si oslabujeme imunitný systém?
Je to najmä nesprávnou životosprávou, ku ktorej počítame nedostatok spánku, užívanie nadmerného množstva omamných látok (alkohol, cigarety, drogy). Je najmä nevhodným zložením potravy, nadmerným užívaním antibiotík alebo tiež negatívnymi emóciami či nedostatočným vylučovaním.





Posledné výskumy v imunológii však potvrdili aj úzke prepojenie medzi psychikou a imunitou. Stresové, frustrujúce a konfliktné situácie môžu vyvolať patologické reakcie alebo aj rozličné ochorenia. Negatívny vplyv stresu sa podieľa na vzniku a zhoršovaní krvného tlaku, na zvýšení pravdepodobnosti vzniku infarktu, na vývoji aterosklerózy, ako aj na ochorení končatinových ciev. Stres taktiež vplýva na vznik vredových chorôb, na vyvolanie cukrovky u osôb s dispozíciami, na poruchy zažívania, na vznik nádorov.





Stresu sa však v súčasnej rýchlej a namáhavej dobe nevyhne hádam nikto. Určité napätie je totiž prítomné vždy a náš organizmus by navyše dlho nevydržal v prostredí bez istého zaťaženia. Ak sú stresové podnety slabé, môžu dokonca zvyšovať odolnosť organizmu a jeho výkonnosť. Preto názor, že stres treba eliminovať úplne, je nesprávny.  Skôr sa musíme snažiť o jeho rozumné zvládnutie a riadenie.





Preto je jasné, že odolnosť organizmu proti rakovine a infekčným chorobám je posilnená pozitívnym a vyváženým pohľadom na život. Keď sa naučíme na životné stresy okolo seba pozerať s nadhľadom a nie ako na problémy, potom dokážeme vidieť všetky negatívne situácie z tej svetlejšej stránky. Dokonca aj vtedy, keď nás život fackuje každý deň.



Ako zvyšovať obranyschopnosť?
Imunitu a schopnosť organizmu čeliť ochoreniam možno vytvoriť mnohými spôsobmi. Je to napríklad vyváženou stravou, pretože telo k dobrému a zdravému fungovaniu potrebuje nevyhnutný prísun živín. Nielen vitamíny, ale aj bielkoviny, cukry, tuky, minerály. Dlhodobý nedostatok niektorej z týchto súčastí vyúsťuje do stavu, ktorý môžeme nazvať podvýživou. Následky sú citeľné: znižuje sa imunita, zvyšuje sa riziko ochorenia. Preto by strava mala byť čo najpestrejšia s hojnosťou čerstvého ovocia a zeleniny, primeraného množstva mäsa a dostatkom tekutín. Ďalej by sa mal každý aktívne venovať pohybu vo forme pravidelného cvičenia. Samozrejme, pohyb musí byť primeraný individuálnym schopnostiam. A nakoniec je dôležité posilniť imunitný systém dostatočným prísunom vitamínov, minerálov, stopových prvkov a taktiež prostredníctvom kvalitných potravinových doplnkov.





Najmä potravinové doplnky výživy sa stávajú neodmysliteľnou súčasťou podpory imunitného systému. Jednou z možností ako podporiť obranyschopnosť organizmu sú imunoglukány. Sú to prírodné polysacharidy, z ktorých má výrazný imunostimulačný účinok len beta – 1,3/1,6-D glukán. Jeho výskumom sa vedci v Japonsku zaoberajú už 50 rokov, v Európe a v USA sa od 60. rokov skúma vplyv betaglukánu na jednotlivé zložky imunitného systému. Posilňuje prirodzenú obranyschopnosť organizmu a môže výrazne zvýšiť kvalitu a úroveň našej imunitnej reakcie. Túto vysoko účinnú látku obsahuje napríklad Imunoglukán-kapsuly, ktorý je potravinovým doplnkom pre výrazné a dlhodobé posilnenie imunity. Napomáha normalizovať znížené imunitné funkcie. Neobsahuje žiadne chemické prísady a každý, kto chce efektívne podporovať obranyschopnosť svojho organizmu, si tento prípravok môže kúpiť v lekárňach. Jeho užívanie sa odporúča hlavne na prevenciu pre ľudí, ktorí trpia častými zápalovými ochoreniami ako sú bronchitídy, vírusové, bakteriálne  a plesňové infekcie, alergie, ale aj ako doplnok k rádioterapii a chemoterapii nádorových ochorení. Je teda určený pre ľudí so zníženou imunitou, ako aj pre tých, ktorí sa chcú účinne chrániť a predchádzať ochoreniam. A to platí pre všetky vekové kategórie - prípravok môžu užívať deti od 3 rokov, dospelí, ale aj starší ľudia. 



Ako je to s tehotnými a dojčiacimi mamičkami?
Látky ovplyvňujúce plod alebo dojčené dieťa  musia byť prítomné v krvi matky. Tieto látky potom môžu prenikať do cirkulácie plodu alebo do mlieka dojčiacej matky.  Účinná látka IMUNOGLUKÁNU je prírodný polysacharid betaglukán, ktorý je nerozpustný vo vode. Látka sa po užití  dostáva do tenkého čreva, kde sa viaže na receptory umiestnené na povrchu bielych krviniek. Naviazaním glukánu na receptory sa spúšťa celý rad reakcií, ktoré vedú k aktivácii imunitného systému. V dôsledku veľkosti molekuly a nerozpustnosti vo vode sa látka nedostáva cez stenu tenkého čreva a tým nie je prítomná ani v krvi. Tieto vlastnosti umožňujú užívať preparát IMUNOGLUKÁN na posilnenie imunity bez obáv u tehotných žien a dojčiacich mamičiek.



 





Pripravila Vladimíra Kuvíčková v spolupráci s MUDr.Ľuboslavom Sanislom