dnes má meniny Sergej
zajtra Alojza
22.10. 2018
Ako vyzerá váš jedálny lístok?
Printer-friendly versionSend by emailPDF version

Určite ste už videli klasickú pyramídu zdravej výživy, ktorá má na vrchole mäso a v základni obilniny. V rozličných krajinách sa však používajú aj iné grafické znázornenia, ako by sme sa mali správne stravovať. V Číne je to pagoda, v Kanade dúha a vo Veľkej Británii tanier.

Vyznáte sa v zdravej výžive?

Naozaj? Tak si to vyskúšajte v našom teste. Dáme vám jedinú pomôcku: v niektorých otázkach je viac správnych odpovedí.



1. V čom je najviac železa?

(a) v pomarančovom džúse

(b) v šťave z vytlačených sliviek

(c) v mrkvovej šťave



2. Je pravda, že odrezaním tuku sa mäso zbaví väčšiny cholesterolu?





3. Čo je najlepším zdrojom vitamínu E?

(a) vajcia

(b) pšeničné klíčky

(c) slnečnicový olej

(d) orechy



4. Sulforafan, látka s protirakovinovými účinkami, sa vyskytuje

(a) v brokolici

(b) v kapuste

(c) v čaji

(d) v keli<



5. Najvyšší obsah vlákniny má chlieb

(a) z nebielenej pšeničnej múky

(b) z obohatenej pšeničnej múky

(c) z celozrnnej pšeničnej múky

(d) z viaczrnnej múky



6. Červené grepy sú zdravšie ako žlté.



Odpovede:

1. b.Dva decilitre šťavy vylisovanej zo sliviek obsahujú 3 mg železa (čo je 34 % odporúčanej dennej dávky pre mužov a 17 % dávky pre ženy).



2. Nie je to pravda. Cholesterol sa vyskytuje vo všetkých živočíšnych produktoch a je ho približne rovnako v chudom i v tučnom mäse. Odrezanie tučných častí je však vhodné, pretože obsahujú nasýtené tuky, ktoré zvyšujú hladinu cholesterolu viac ako cholesterol prijímaný v potrave.



3. b, c a d. Rastlinné oleje (okrem olivového) obsahujú veľa tohto vitamínu, rovnako ako pšeničné klíčky a orechy.



4. a, b a d. Sulforafan sa vyskytuje v hlúbovitej zelenine, teda práve v brokolici, kapuste a keli.



5. c. V celozrnnej múke sú otruby a klíčky, takže je bohatá na vitamíny, minerály a vlákninu.



6. Je to pravda. V červených grapefruitoch je asi štyridsaťkrát viac betakaroténu a aj lykopén. Obidva slúžia ako zdroj vitamínu A.



v spolupráci s Reader's Digest Výber