dnes má meniny Bibiána
zajtra Oldrich
2.12. 2020
Už prvé mesiace života rozhodujú o kvalite učenia
Printer-friendly versionSend by emailPDF version

Reakcie a vzory vnímania sa vytvárajú už v prvých týždňoch života! Už v prvých troch mesiacoch sa u dojčaťa vytvárajú asociačné dráhy, od ktorých sú závislé vnímanie a myslenie, a tým aj učenie sa a zabúdanie.

Prvé mesiace sa dieťa zmocňuje sveta opticky. Preto, maminy, nemôžeme urobiť pre svoje dieťa a jeho inteligenciu nič lepšie, než sa mu stále venovať - ukazovať mu rôzne predmety, nechať ho, nech sa ich dotýka, nech ich pomenúva. A stále, stále sa s ním rozprávať! Prečo? Tieto prvé mesiace života rozhodnú o tom, k akému typu učeniu sa bude dieťa v budúcnosti patriť. Teda, či sa bude učiť predovšetkým opticky, akusticky alebo hapticky respektíve kineticky - teda dotykom alebo konaním. O koľko viac vnímacích kanálov sa aktivuje v ranom detstve, o to väčšie a mnohostrannejšie sú budúce šance učenia sa; o to rozmanitejšie sa môžu vedomosti prijímať, uskladňovať a opäť vyvolať.

Učenie hrou
Ako inak pomôcť svojmu dieťatku učiť sa, keď nie pre neho tou najprirodzenejšou formou - hrou? Nechajme ho teda hrať sa! Čo najviac a čo najrozmanitejšie! Práve takto už svojmu malému dojčaťu dávame množstvo príležitostí na učenie sa, na spoznávanie a poznávanie. Všetky hračky sú dôležité, ale hračky a hry zamerané na triedenie, puzzle, skladačky a knihy sú užitočnejšie ako iné. Dojčatá a malé deti sa rýchlo začínajú nudiť. Nie je to lenivosťou, ako si to často vysvetľujeme. Potrebujú len veľa rôznorodých podnetov, veľa rôznorodých hračiek. Všetko, čo ich len trochu zaujme, vysvetlime im, rozprávajme sa o tom. Využime ich zvedavosť! Naučme zvedavé dieťa podobnosti a rozdiely medzi bežnými vecami.

Naše najčastejšie otázky:
Ako pomáha hra dieťaťu učiť sa?
Stimuluje zmysly dieťaťa. Hlavne zrak, sluch a hmat. Zlepšuje pozorovaciu schopnosť a pomáha vyvíjať a cvičiť koordináciu a iné zručnosti. Niektoré hračky podporujú predstavivosť dieťaťa viac ako iné. Ale so všetkými hračkami sa dá . Ďalšie hračky sú skonštruované tak, aby usmernili príval prebytočnej energie alebo dokonca agresivity. Pokiaľ dieťa nemá možnosť hrať sa, môže mať neskôr ťažkosti s učením.

Potrebuje dieťa veľa drahých hračiek?
Nie. Potrebuje rôznorodé hračky, primerané jeho veku. Veď to môžu byť aj použité hračky! Dôležité je pomáhať dieťaťu pri hre, najmä v dojčenskom veku. Nemusíme sa s ním hrať stále, ale venujme sa mu, keď potrebuje pomoc pri komplikovanejších hrách. Dajme mu napr. aj rôznorodé predmety rôznych tvarov, veľkostí, farieb a materiálov. Rado bude stavať veže z kociek, ukladať veci do škatuliek. Môže sa hrať s hrncami, papierovými škatuľkami či téglikmi a polievať aj kvety z krhličky. Všetko naokolo bude chcieť vyskúšať, musíme ho preto sledovať.

Od akého veku má dieťa úžitok z kníh?
Hneď od začiatku. Môžeme dieťaťu čítať skôr ako bude mať pol roka. Bude sa tešiť z blízkosti na našich kolenách, počúvať rytmus nášho hlasu a pozerať sa na obrázky.

Je dôležité, aby sa dieťa hralo s inými deťmi?
Áno. Takto sa dieťa učí žiť v spoločnosti, spolupracovať a prijímať existenciu pravidiel, striedať sa a deliť sa. Avšak dieťa do troch rokov je zriedkavo zrelé na priateľstvo a požičiavanie hračiek mu nejde prirodzene! Dovtedy je teda skôr reálnejšia hra popri iných deťoch. Pozývajme iné deti pohrať sa, navštevujme priateľov s deťmi, chodievajme na detské ihriská.

Pri akom hraní rolí sa dieťa najviac naučí?
Akékoľvek hranie rolí pomáha dieťaťu vyvíjať sa, ale keď sa bude môcť prehrabávať v truhlici alebo kufri so starými šatami, zaujme ho to na celé hodiny! Ak sa chce preobliecť, šaty nemusia byť štýlové alebo komplikované - nepotrebuje našu predstavivosť, potrebuje si cibriť svoju! Niekoľko špeciálnych drobností ako pirátska čiapka cez oko alebo hračkárky stereoskop, pridajú jeho vymyslenému svetu autenticitu.

Sú počítačové hry pre dieťa dobré alebo zlé?
Počítačové hry môžu u dieťaťa zlepšiť zrakové rozlišovanie, koordináciu i reakcie a vytvoriť základ na budúce osvojovanie si informačno-techmologických zručností. Sedenie za počítačom však dieťa nenaučí nič o medziľudských vzťahoch. Niektoré hry sú plné násilia a z ostaných nie všetky sú vhodné pre dieťa pod päť rokov! Navyše sa u dieťaťa môže vytvoriť závislosť od hier - sú prípady, keď sa veľmi malé deti zriekali všetkých ostatných činností, vrátane jedla, aby nemuseli odísť od obrazovky. Okrem toho tieto hry zaberajú veľa času, takže pokiaľ nebudeme dieťa kontrolovať, môžu byť na úkor iných hier, telesnej zdatnosti a držania tela. Pre malé dieťa je dôležitejšie učiť sa žiť v kolektíve, ako naučiť sa používať počítač.

Ako u dieťaťa podporiť tvorivosť?
Dajme mu papier, ceruzky, farby, cestoviny rôznych tvarov, plastelínu a cesto, len čo bude na to pripravené - okolo 18 mesiacov - a ono zasa pridá predstavivosť a entuziazmus ( aj keď sa nedokáže dlho sústrediť ). Nestrácajme veľa času prípravou farieb alebo modelárskych potrieb - budeme sklamaní, keď sa dieťa bude hrať len krátko. Keď niečo načarbe na papier, vytvorí čosi z papiera a vaty...., buďme vďační a nekritizujme! Možno to nie je reprezentačný výtvor, ale niečo pekné sa určite na ňom nájde. Hneď treba mať prichystanú pochvalu, ako: „To je pekný tvar!“ alebo „Aké krásne farby!“.

Kam je najlepšie odkladať detské hračky?
Keď sa dieťa s hračkami nehrá, treba ich schovať do škatule alebo zásuvky. Nechávať všetky hračky vonku neprospieva hre a môže to byť aj fyzicky nebezpečné, lebo sa na nich môžeme potknúť a spadnúť. Okrem toho neporiadok vyvoláva stres, zatiaľ čo upratovanie hračiek vytvára v batoľati pocit vlastníctva a zodpovednosti. Nenaučí sa to cez noc, spočiatku mu musíme s tým pomáhať. Majme preto rôzne škatule alebo rôzne miesta na odkladanie rôznych druhov hračiek - takto dieťa pochopí aj pojem sád a skupín. (podľa Dr. Carol Cooperová: Dieťa: otázky a odpovede, vydav. IKAR) ( Máte ďalšie otázky? Napíšte nám ich, a my radi odpovieme!) Dr. Carol Cooperová: „Tvorivá hra nie je len zábava, ale posilňuje detské sebavedomie a pocit vlastnej hodnoty.“ Pre takto „vyzbrojené“ dieťa je prvá trieda prirodzeným pokračovaním jeho cesty za poznaním. Nezabúdajme však, že aj prváčik je stále - dieťa! Hrajme sa s ním naďalej! Motivujme ho hrou k vypracovávaniu domácich úloh. Pomôžme si jeho stále najsilnejšou pohnútkou z pohnútok - zvedavosťou! Tá ho poháňa bezpodmienečne sa dozvedieť, čo ako funguje, ako čo rastie, ako sa čo mení, alebo dokonca ako sa stať lepším než sú iní.

Od malička sa snažme vypozorovať na našom dieťati, aký typ učenia mu je daný. Osemdesiat percent ľudí sú vizuálne typy, to znamená, že si najhlbšie zapamätajú to , čo vidia. Akustický typ si najľahšie zapamätá to, čo počul. Učí sa tak, že si nahlas číta a opakuje. Motorický typ si najlepšie pamätá to, čo si písomne zaznačil. Pomôžme nášmu školákovi učiť sa práve tak, ako je mu dané. Myslime na to, že výskumy dokázali: Pamätáme si: 20 % z toho, čo sme počuli 30 % z toho, čo sme videli 50 % z toho, čo sme počuli a videli 90 % z toho, čo sme sami previedli /...a to je aj to časté: „S tým nič nenarobím! On (ona) si to zapamätá, až keď to sám (sama ) vyskúša!“ Áno, je to tak! Ale niečo predsa len môžeme urobiť! Počítať s tým a „narafičiť“ všetko tak - nech si to vyskúša - ale bez toho, aby dieťatko malo šancu ublížiť si!/ Poznávanie sveta s naším malým stvorením, ktoré nám stále kladie otázky je krásne! Tak si to vychutnajme! Hrajme sa a s láskou trpezlivo počúvajme a odpovedajme! Prváčikovia a Vaše maminy a tatinovia - držíme Vám palce!

Mgr. Natália Mazanová

LITERATÚRA: Tepperwein, Kurt: Umenie ľahko sa učiť. Metódy, ktoré vám uľahčia učenie. Vydavateľstvo FONTANA Kiadó, s.r.o., Šamorín, 1983 Dr.Cooperová, Carol: Dieťa: otázky a odpovede. Vydavateľstvo IKAR, Bratislava, 2002

FOTO © Katarína Balanová

pošlite článok na pošli na vybrali.sme.sk