



Hra s macíkom
zvoľte si obľúbenú riekanku a hračku, odriekajte riekanku vždy s rovnakým pohybom hračky okolo dieťatka, stimulujte ho, aby sa za hračkou naťahovalo; dodržujte rovnomernosť strán, resp. ak má dieťa tendenciu obracať sa len na jednu, stimulujte viac tú opačnú; ak už dieťatko „pasie ovečky“, hrajte riekankové divadielko s hračkou tak, aby sa mu v tejto polohe páčilo viac a viac a postupne sa snažilo k hračke i priplaziť; riekanku a pohyb hračky zvoľte opakovane rovnaké, aby si následnosť dieťa prirodzene osvojilo a samo chystalo telíčko na očakávaný pohyb podľa slov a rytmu riekanky: Pravá nôžka, ľavá nôžka, / zatancujeme si troška. / [:Hlboko sa pokloníme, / veselo sa zatočíme!:]
Tancujte nad bábätkom
položte dieťatko na podložku a tancujte nad ním, zvoľte striedavú – pomalú a rýchlu rytmickú hudbu, udržujte s dieťatkom očný kontakt; dieťa vníma rytmus hudby, pozvoľna sa rozhýbe aj ono samotné; sledovaním tančiacej maminy vníma aj ľavo-pravú orientáciu; vhodné je udržať rovnomernosť pohybu vľavo – vpravo pre rovnomerné použitie aj šikmých svalov dieťatka, ktoré sa prirodzene naťahuje za maminou; nezabúdajte na ištiktívny tanec, pohupovanie s dieťatkom v náručí - pohyb maminy stimuluje aj svaly dieťatka
Od sedu k štvornožkovaniu
ak už dieťatko s istotou sedí, kotúľame mu loptičku; pre obmenu a stále väčšiu radosť dieťatka striedame hračky, ktoré mu loptičku odkotúľajú späť – ako sa dieťatko naťahuje za loptou, postupne získava istotu a pustí sa aj k loptičke po kolienkach
Nákladný vláčik
motiváciou na štvornožkovanie je aj spoločná hra na vláčik, rodič ide dieťaťu príkladom, štvornožkuje s pripevnenou hračkou na chrbte; aj dieťatko zatúži odviesť hračku vo svojom vagóniku; potrebné je ustriehnuť, aby výber hračky bol bezpečný – mäkučká a ľahká; predierame sa medzi hračkami ako pomedzi stromy v lese, nájdeme si tunel na podlezenie... vhodná riekanka: Ide, ide vláčik, ide, ide vlak, / aj ty, milá bába (milý macík...), poď už nasadať. / tunelom sa predierame / lesíkom sa prevezieme / ide, ide vláčik, ide, ide vlak.
Veselé hry na každodenný pohyb pre chodiace deti:
Ranná rozcvička
je čas aj na ranný rozcvičkový rituál, rodič ide dieťaťu príkladom, vyskočí z postele, odrieka riekanku a robí ľahko zapamätateľné pohyby, dieťatko najprv zvedavo sleduje, teší sa, rado sa pridá, dobrou náladou, humornou mimikou i gestikuláciou ho motivujeme, aby rozcvičku rado opakovalo každý deň: Hopsa, hopsa z postieľky, / rozcvičíme košieľky. (vyskočíme z podrepu, vzpažíme a vytrepávame rukávy, teda kmitáme rúčkami) // Rúčky hore, rúčky dolu, od seba a zas spolu (vzpažíme, pripažíme, upažíme, pripažíme) . // Čupnem, vstanem, vyskočím, / veselo sa zatočím . (kvokneme si, postavíme sa, vyskočíme a nakoniec sa zavrtíme)
Somárikova pesnička
po celom byte chodíme s dieťatkom a hráme sa na somárikov, na jednoduchý popevok spievame pesničku: Malý sivý somárik / svetom putuje. / Ako sa mu to páči / zadočkom pohadzuje. / I-á, i-á, i-á-i-á-i-á. Pri I-á sa zastavíme a kývame zadočkom, zrýchľujeme tempo spievania i vrtenia zadočkom. Somárikova cestička sa osvedčí aj pri zábavnom odchode do kúpeľne či do postieľky, ale aj pri upratovaní hračiek – pri pridaní ... svetom putuje – stretáva hračky, krásne ich upratuje– Ako ...
Do každodenných činností povoľujeme aj deťmi obľúbené: váľanie sudov po koberci (dieťa sa učí priestorovej orientácii), obľúbené skákanie na matraci / malej trampolíne (tréning udržiavania rovnováhy) ...
Nikdy dieťaťu v predpokladom pohybe nepomáhame (neťaháme ho do sedu!!! apod.), mohli by sme ho ohroziť.
Častým pohybom podporíme motorický vývin dieťaťa, správne dozrievanie vertikálnej stability. Používaním rytmických riekaniek stimulujeme rozumový a rečový vývin – výslovnosť, slovnú zásobu, pamäť rečovú i pohybovú.
Aby deti vyrástli zdravé, pohybovo zdatné, veselé ....
text a foto © Natália Mazanová
- Ak chcete pridať komentáre, tak sa musíte prihlásiť alebo zaregistrovať.
tak tohle si tedy nedovedu živě představit.... asi neznám ze svého okolí nikoho kdo si MD na střídačku může dovolit.